Een goederentrein met containers bij Tilburg

ProRail keurt aanvraag goederenverkeer Budel-Weert goed

ProRail heeft de aanvraag goedgekeurd van een goederenvervoerder om met tien treinen per week over het spoor tussen Budel, Weert en het Belgische Hamont te rijden. Daarom rijden er vanaf deze maand wekelijks goederentreinen op dit traject. Op het tracé is één onbeveiligde overgang en deze is opgenomen in het NABO-programma waarbij Niet Actief Beveiligde Overwegen worden aangepakt.

De goederenvervoerder heeft de aanvraag vorig jaar ingediend om over deze nagenoeg ongebruikte lijn te mogen rijden. Ondanks dat de vervoerder een aanvraag heeft gedaan voor tien treinen per week, gaat het uiteindelijk om twee treinen per week, zegt ProRail. Deze zullen overdag of ’s avonds rijden, maar niet ’s nachts.

Restricties

De spoorbeheerder zegt dat het gebruik van dit spoor gevoelig ligt. Deze spoorlijn loopt namelijk door een vogelrichtlijngebied dat onderdeel is van het Limburgse natuurgebied Weerter- en Budelerbergen. Daarom werd een paar jaar geleden de komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten door onder andere de provincie Limburg: het leefgebied van de lokale vogelsoorten zoals de roodborsttapuit en de nachtzwaluw zou worden verstoord door de treinen.

De Raad van State heeft daarop restricties gesteld aan het wekelijkse gebruik van het baanvak. Er zijn drie opties. De eerste is dat de goederenvervoerder 51 treinen overdag tussen 7 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds mag laten rijden. De tweede optie is dat er 5 goederentreinen tussen 7 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds, en 25 treinen tussen 7 uur ’s avonds en 11 uur ’s nachts rijden. De laatste optie is dat de vervoerder ’s nachts maximaal 5 treinen tussen 11 uur ’s nachts en 7 uur ’s ochtends mag laten rijden. De nieuwe overeenkomst moet binnen deze restricties blijven.

Beveiliging

CDA-gedeputeerde van Limburg Hubert Mackus wil dat er beveiligingsmaatregelen worden genomen voor dit baanvak, schrijft 1Limburg. ProRail-woordvoerder René Vegter zegt dat het betreffende tracé een aantal overgangen heeft, maar dat er maar één onbeveiligd is. “Deze stond in eerste instantie niet op de lijst van het NABO-programma omdat er geen treinen rijden, maar wordt nu aangemeld. Bovendien moet de machinist de eerste twee weken bij elke overgang stapvoets rijden en claxonneren.” Er zijn ook gesprekken geweest met de gemeente over eventuele extra bebording van de lijn.

Personenvervoer

In het regeerakkoord staat de wens om het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Daarvoor moet de lijn in de toekomst waarschijnlijk geëlektrificeerd worden, maar er is nog geen planning voor de uitvoering van dit project.

Lees ook:

ProRail: over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail keurt aanvraag goederenverkeer Budel-Weert goed”

Henk Angenent|11.01.18|11:31

Er rijden nog steeds dagelijks goederentreinen van Antwerpen naar de zinkfabriek in Budel. In de praktijk wordt alleen het stukje tussen Budel en Weert niet gebruikt. Het gaat hierbij om enkele kilometers. Tot midden jaren ’90 reden er ook goederentreinen van Weert naar Budel. Bovendien was er de dagelijkse Huckepack-trein van Antwerpen naar Duitsland. Men had destijds niet zo dom moeten zijn het goederenvervoer op te heffen. Dan had er nu geen haan gekraaid naar dit lijntje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.