Vanaf 2022 rijden goederentreinen van 740 meter over Brabantroute

Goederentreinen van 740 meter kunnen waarschijnlijk vanaf 2022 via de spoorverbinding Brabantroute  gaan rijden. Dat staat in het beheerplan 2018 van ProRail. Het gereedmaken van de Brabantroute voor lange treinen komt voort uit het gezamenlijke Europese doel om in 2030 op alle internationale spoorgoederencorridors treinen van deze lengte te laten rijden.

ProRail neemt vanaf 2018 diverse maatregelen om het spoorgoederenvervoer in Nederland en naar het achterland te verbeteren. Zo werkt de spoorbeheerder aan maatregelen om de leadtimes van treinomlopen (roundtrip) te verkorten. Daarbij ligt de aandacht op de processen in havengebieden, waarbij er wordt gekeken naar de interface tussen logistieke processen in de haven en het achterlandvervoer. Het project LEAN Waalhaven, waarbij planningen van ProRail en de terminal worden afgestemd, wordt in 2018 voortgezet en mogelijk uitgebreid naar andere locaties.

Transitotijd

Verder zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ProRail vanaf 2018 niet langer beoordelen op de punctualiteit van goederentreinen, maar op de totale rijtijd. Dit wordt ook wel transitotijd genoemd. ProRail wordt er voortaan op afgerekend als de totale rijtijd meer dan dertig minuten langer is dan de geplande rijtijd. Deze Kritieke Prestatie Indicator (KPI) heeft het ministerie in samenwerking met de goederenvervoerders ontwikkeld, omdat de vervoerders meer waarde hechten aan de doorlooptijd van goederen ten opzichte van het meten van punctualiteit op drie minuten.

In 2017 is ProRail op proefbasis gestart met het uitwisselen van uitvoeringsinformatie met het Havenbedrijf Rotterdam zodat een betere inschatting van de Estimated Time of Arrival (verwachte aankomsttijd) kan worden gemaakt voor vervoerders en terminals. Ook in 2018 zijn er verschillende proeven om ETA-informatie te verbeteren. Daarnaast stimuleert ProRail het vrijgeven van ETA-informatie door vervoerders om daarmee terminals en verladers proactiever te kunnen laten opereren.

Lees ook:

Ministerie beoordeelt ProRail vanaf 2018 op transitotijd goederentrein

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.