Overweg Groeneweg met goederentrein, foto: ProRail

Ministerie beoordeelt ProRail vanaf 2018 op totale rijtijd goederentrein

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beoordeelt ProRail vanaf 2018 niet langer op de punctualiteit van goederentreinen, maar op de totale rijtijd. Dit wordt ook wel transitotijd genoemd. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een Kamerbrief ter begeleiding van de beheerplannen van ProRail en NS voor 2018.

ProRail wordt er voortaan op afgerekend als de totale rijtijd meer dan dertig minuten langer is dan de geplande rijtijd. Deze Kritieke Prestatie Indicator (KPI) heeft het ministerie in samenwerking met de goederenvervoerders ontwikkeld.

Doorlooptijd goederen

Van Veldhoven: “De indicator sluit beter aan bij het grotere belang dat goederenvervoerders hechten aan de doorlooptijd van goederen ten opzichte van het meten van punctualiteit op drie minuten.” Daarnaast zou het meten van de transitotijd beter aansluiten op de manier waarop ProRail nu al stuurt op de kwaliteit van de goederenpaden.

ProRail wijst er in het beheerplan op dat het in de Europese spoorgoederensector gebruikelijk is om de kwaliteit van de de treinenomloop tussen het vertrekemplacement naar bestemmingen in het achterland en andersom af te meten op vertragingen bij vertrek van meer dan een half uur. Het zou gaan om een veilige marge ‘om zeker te weten dat een trein een overgang ergens in Europa kan halen binnen de berekende buffers van een gemiddeld treinmodel’.

KPI

Een ander voordeel van de KPI is dat vervoerders bij het verleggen van hun oorspronkelijk ingelegde trein altijd rekenen met eenzelfde rijtijd als in het al verdeelde plan. Dit maakt het mogelijk om op de internationale overgangen tijdig personeel of locomotieven in te zetten. Als fors wordt afgeweken van de oorspronkelijke rijdtijd, verstoort dit de treinloop op de internationale overgangspunten.

Lees ook:

Vanaf 2022 rijden goederentreinen van 740 meter over Brabantroute

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.