
EU trekt 32 miljoen uit voor inbouw ERTMS in goederenlocomotieven
Bron: Creative Commons
De Europese Unie trekt 32 miljoen euro uit voor de inbouw van spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Nederlandse goederenlocomotieven die op de internationale spoorverbinding Rotterdam-Genua rijden. Nederland ontvangt in totaal 82,8 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Omdat ERTMS in Nederland ook STM-ATB omvat, betekent dit wettelijk gezien dat deze locs een complete STM-ATB krijgen, met zowel ATB-EG als ATB-NG. En dus geen incomplete STM met alleen ATB-EG. Alleen met een volwaardige STM-ATB wordt netwerkdekkende veiligheid en interoperabiliteit bereikt. En dat is cruciaal: denk aan de (omrij)routes Nijmegen-Venlo-Roermond, Zwolle-Wierden(-Hengelo), Hengelo-Zutphen(-Apeldoorn) en Almelo-Marienberg(-Coevorden). Of willen we een herhaling van “Stavoren” ?