DE 6400 locomotief

EU trekt 32 miljoen uit voor inbouw ERTMS in goederenlocomotieven

De Europese Unie trekt 32 miljoen euro uit voor de inbouw van spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Nederlandse goederenlocomotieven die op de internationale spoorverbinding Rotterdam-Genua rijden. Nederland ontvangt in totaal 82,8 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten.

Door de toegekende EU-subsidie hoeven de goederenvervoerders de kosten die het nieuwe, Europese spoorbeveiligingssysteem met zich meebrengt niet alleen te dragen. Voor de inbouw van het beveiligingssysteem in 300 goederenlocomotieven die in Nederland rijden is in totaal 72 miljoen euro nodig. Dankzij de EU-subsidie en een bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 15 miljoen euro blijven de kosten voor de goederenvervoerders beperkt.

Internationale spoornetwerk

In 2023 moeten alle locomotieven met de modernste versie van ERTMS zijn uitgerust. De inbouw hiervan in de locomotieven is van belang voor de toekomstige invoering van het systeem het internationale spoornetwerk.

De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. De projecten waaraan subsidie is toegekend zijn namens minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat voorgedragen. Vandaag gingen de Europese lidstaten akkoord met het voorgenomen besluit rondom de subsidieverdeling van de Europese Commissie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “EU trekt 32 miljoen uit voor inbouw ERTMS in goederenlocomotieven”

Arco Sierts|13.12.17|11:06

Omdat ERTMS in Nederland ook STM-ATB omvat, betekent dit wettelijk gezien dat deze locs een complete STM-ATB krijgen, met zowel ATB-EG als ATB-NG. En dus geen incomplete STM met alleen ATB-EG. Alleen met een volwaardige STM-ATB wordt netwerkdekkende veiligheid en interoperabiliteit bereikt. En dat is cruciaal: denk aan de (omrij)routes Nijmegen-Venlo-Roermond, Zwolle-Wierden(-Hengelo), Hengelo-Zutphen(-Apeldoorn) en Almelo-Marienberg(-Coevorden). Of willen we een herhaling van “Stavoren” ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.