Directeur Pier Eringa tijdens de EU Rail Freight Day in Wenen, foto: ProRail

Eringa: spoorsector moet overstap maken naar industriële systemen

De spoorsector moet overstappen van oude, dure spoorsystemen naar moderne én goedkope industriesystemen die met elkaar kunnen communiceren. Als dit niet gebeurt dan zullen verladers en vervoerders blijven kiezen voor de weg, scheepvaart of het luchtruim om hun goederen te vervoeren. Dat zei ProRail-topman Pier Eringa van Prorail donderdag tijdens de EU Rail Freight Day in Wenen. “Het spoor zal goedkoper moeten worden, omdat het anders zichzelf de markt uit prijst.”

Eringa sprak tijdens het congres over het belang van concurrerend goederenvervoer per spoor. “We zien dat steeds meer goederen per spoor worden vervoerd. En dat is goed nieuws. Zeker als je bedenkt dat elke trein evenveel goederen vervoert als zestig vrachtwagens.”

Spoorvervoer

“Als we het goederenvervoer duurzamer willen maken blijft het belangrijk om zowel nationaal als internationaal aandacht te blijven vragen voor goederenvervoer per spoor om dit succes uit te bouwen. Daarvoor is het ook belangrijk dat we blijven nadenken over hoe we het vervoer per spoor aantrekkelijker en goedkoper kunnen maken.”

Volgens de topman moeten technische belemmeringen worden weggenomen. Dat kan volgens hem door de introductie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. “Met een treinbeveiligingssysteem op alle internationale corridors, zorgen we voor minder poespas. Bovendien zorgt dit ervoor dat spoorgoederenvervoer goedkoper en sneller wordt.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Eringa: spoorsector moet overstap maken naar industriële systemen”

Dennis van Wijk|08.12.17|14:39

Ah, ik dacht misschien een baanbrekende nieuwe technologie, maar hier wordt weer gesproken over het peperdure geldverslindende, kostenverhogende ERTMS systeem. Nu is besloten te gaan testen en straks te upgraden naar baseline 3 worden de vervoerders weer voor torenhoge kosten gesteld, de branche organisatie railgood wil juist van ERTMS van vanwege de kosten. Om te besparen is ERTMS zeker niet de goede weg.

Gabby van Meer|14.12.17|18:29

Een nieuwe generatie treinbeveiliging op basis van industrie standaarden dat zou zeker een heel goede ontwikkeling zijn. Denk aan de technologie die in zelfsturende auto’s wordt gebruikt, maar dan voor een geleide transport. Kan niet fout gaan lijkt me, veel goedkoper en beter onderhoudbaar dan de bestaande ERTMS-ontwikkelingen. Puntje voor Pier!

Arco Sierts|19.12.17|18:28

Bovenstaande comments slaan nergens op. Het is luchtfietserij en fantasie. Nergens op de hele wereld is er een leverancier die een goedkoop cabinesignaleringssysteem op basis van industriele standaarden en industriele componenten levert. Als dat reelerwijs denkbaar zou zijn, dan zou er toch allang een marktpartij mee begonnen zijn? Zeker in China!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.