Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op station Tilburg Centraal

OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag in de rechtbank in Rotterdam een geldboete van 150.000 euro geëist tegen ProRail. De spoorbeheerder zou zich op 13 maart 2013 niet hebben gehouden aan de veiligheidsregels voor chloortransport. Volgens het OM gaat het om ‘bijzonder ernstige feiten’. Daarbij zouden ketelwagens met choor zich ’s nachts in bewoond gebied hebben begeven zonder dat de autoriteiten daarvan op de hoogte waren. ProRail wil inhoudelijk niet reageren op de eis.

Op 13 maart was een trein met vijf ketelwagens met chloor vanuit Bad Bentheim in Duitsland tussen Amersfoort en Kijfhoek met veertien minuten vertraagd. Deze vertraging had volgens het OM gemeld moeten worden door de treindienstleiders van ProRail van de verkeersleidingsposten Utrecht, Rotterdam en Kijfhoek. Het OM vindt het ernstig dat deze vertraging niet is gemeld, want in het geval van noodgevallen moet de treindienstleider exact weten waar de trein met chloor zich bevindt op het spoor.

Gevaarlijke stoffen

Daarnaast heeft ProRail volgens het OM vier dagen in maart 2013 meerdere wagons met chloor laten staan op het rangeeremplacement bij Amersfoort. Dit is niet toegestaan volgens de milieuvergunning. “De regels ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er niet voor niets. Deze zijn uiteraard gericht op de veiligheid van werknemers, omwonenden maar ook op de hulpdiensten en om hun gezondheid te beschermen alsook de gevolgen voor het milieu”, zei de officier op zitting.

Chloor is bij inademing giftig en er treedt direct levensgevaar op. Juist van een professionele onderneming mag je verwachten dat zij daarvoor hun verantwoordelijkheid nemen, aldus het OM: “Een professionele deelnemer als ProRail moet inspanningen verrichten en er uitdrukkelijk op toezien dat de regelgeving wordt nageleefd. Daar moet binnen alle lagen van het bedrijf op gestuurd worden. Ook moet zij ervoor zorgen dat zij binnen de gestelde kaders van de regelgeving en voorschriften blijven. Dat vraagt om voortdurende controles en verbeteringen. Als dat niet tot in alle geledingen van de organisatie is doorgesijpeld kun je spreken over voorwaardelijk opzet.”

Volgens het OM is ProRail een recidivist. “ProRail heeft inmiddels een strafblad van 27 pagina’s.” Mede daarom acht het OM een forse boete van 150.000 euro op zijn plaats.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein”

Henk Angenent|23.11.17|10:39

Volkomen hysterische reactie. Resultaat van volkomen hysterische wetgeving. Overal in Europa rijden chloorwagens gewoon in gemengde goederentreinen. Alleen in Nederland schijnt dat niet te kunnen. Toegegeven, chloor is een ongezond goedje, maar het wordt niet in plastic tasjes van de supermarkt vervoerd. Wanneer gaan we in Nederland weer eens normaal doen?

John rdam|24.11.17|15:51

Het chloortreindossier is een sprekend voorbeeld van hoe het uit de klauw kan lopen als emoties het winnen van de feiten. Uiteindelijk zit je met idiote wetgeving die is goedgekeurd door kamerleden die niet van feiten houden maar de uit de hand gelopen emoties van lokale bestuurders als leidraad nemen. Die op hun beurt op hun huid gezeten worden door burgers die voor het merendeel niet in staat zijn feitelijk, maar alleen emotioneel te kijken naar de risico’s.

Martin Smeets|25.11.17|11:40

volgens mij missen jullie de kern van het verhaal het gaat niet over het vervoer van chloor maar om het feit dat er meldingsplicht is voor her vervoer cq stilstaan op een rangeerterrein.
Je kunt ook stellen dat Prorail onbetrouwbaar blijkt als het gaat om wetgeving na te leven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.