Spoorverbinding Antwerpen, LORO, Lineas

25.000 containers in 2017 over nieuwe spoorverbinding Antwerpen

Lineas heeft in de eerste negen maanden van dit jaar meer dan 25.000 containers vervoerd via de spoorverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever. Daardoor zijn er 25.000 vrachtwagens minder over de Antwerpse ring gereden. De helft van deze containers wordt per spoor verder vervoerd naar een internationale bestemming. 

In de laatste acht maanden van 2016 werden er nog 16.000 containers over dezelfde spoorverbinding vervoerd.

De Antwerpse ring is een koploper in België als het gaat om filedruk, onder meer vanwege het grote aantal vrachtwagens dat hier gebruik van maakt. De komende tijd zijn er bovendien een aantal werkzaamheden aan de ring gepland waardoor er naar verwachting een verkeersinfarct zal ontstaan.

Hoogfrequente spoorverbinding

Om een antwoord te bieden op de toenemende mobiliteitsproblemen van haar klanten, heeft Lineas Intermodal in april vorig jaar de LORO gelanceerd. Deze hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker en rechter Scheldeoever van Antwerpen. Van januari tot en met september van dit jaar werden er 25.000 containers via deze spoorverbinding vervoerd. Lineas heeft onlangs het aantal heen- en terugritten verhoogd met extra bedieningen van kaaien 1700 en 1742.

Directeur Sam Bruynseels van Lineas Intermodal: “De LORO speelt in op een zeer actuele vraag van vele verladers. Het spoor biedt hier een meer betrouwbare oplossing dan het wegtransport, vooral op deze korte afstand. Wij zien nog enorm veel potentieel voor dit product en er is nog voldoende capaciteit voor verdere groei van de LORO. We hopen dit jaar 35.000 containers te transporteren.”

Green Xpress Network

De meeste containers met een internationale bestemming worden verder vervoerd via het Green Xpress Network van Lineas, een netwerk van directe, frequente spoorverbindingen tussen Europese economische centra. De containers uit Antwerpen gaan voornamelijk naar Ludwigshafen, Zwitserland en Oostenrijk, maar ook naar de Tsjechische Republiek en Zweden. De meest recente ontwikkeling is een verbinding naar het Oostenrijkse Graz via Wels. Begin volgend jaar komen er nog meer Europese bestemmingen bij.

Lineas heeft een omzet van vijfhonderd miljoen euro en telt 1.900 medewerkers. Argos Soditic, een onafhankelijke private equity-groep, bezit 69 procent van het bedrijf. De overige 31 procent is in handen van NMBS. Het hoofdkwartier van Lineas is gevestigd in Brussel maar de onderneming heeft ook vestigingen in Frankrijk, Italië, Nederland en Duitsland. De groep heeft een wagenpark van meer dan tweehonderd locomotieven en zevenduizend wagons.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.