RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding

RailGood is een petitie gestart om het kabinet ervan te overtuigen een omslag te maken in het Nederlandse overheidsbeleid voor het spoorgoederenvervoer. Daarin pleit de belangenvereniging onder meer voor het stopzetten van de uitrol van ERTMS en een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor. Door de extreem hoge kosten in vergelijking met Duitsland loopt Nederland uit de pas, stellen de spoorgoederenvervoerders. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding”

Arco Sierts|22.09.17|17:32

Ik citeer: “een locaal ERTMS-systeem”. Juist ja. Begrijpt RailGood iets van ERTMS? Klaarblijkelijk niet, anders zou je dit niet opschrijven.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:30

Arco, je kunt nog nergens met een goederentrein de grens over zonder om te schakelen. De verwachting is dat dit zo blijft. Het beloofde voordeel dat je met ERTMS door kunt rijden aan de grens is dus gebakken lucht. Net als meer capaciteit en meer veiligheid wat ook niet blijkt in de praktijk. Iedere eerste vertrek beweging gaat onbeveiligd op staff responsible, en zo nog een paar grote nadelen.
De 189 en 186 machines zijn niet of bijna niet rendabel in te zetten.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:33

Railgood begrijpt het juist heel goed. De beloofde ERTMS voordelen `meer capaciteit“geen stssen meer´´doorrijden aan de grens´blijken totaal niet waargemaakt te kunnen worden. Capaciteit blijft hetzelfde, STSsen onder ERTMS komen net zo goed voor vanwege manuele invoer rempercentage, gaan glijden enonbeveiligd rangeren, en bij de grens met D schakelen we om naar PZB. De hoge kosten zijn daarmee niet rechtvaardigd laat staan dat ze zich terugverdienen!

Robert Spierings|23.09.17|08:52

Begrijp dat de heer Swierts er niets van begrijpt. Zolang er geen Europese aanpak is heeft invoering hiervan alleen tot extreem hoog oplopende kosten geleid voor marktpartijen. Van visie alleen kun je niet eten. de industrie verdient zich suf en het aandeel spoor holt achteruit door extreme kostenstijgingen en shit betrouwbaarheid. Op de havenspoorlijn moesten vervoerders een speciale ertms versie laten inbouwen level2 het is nog steeds niet operationeel. Diep triest!

Arco Sierts|26.09.17|23:23

De spoorsector moet zichzelf dringend vermannen. Niet zeuren, maar aanpakken. Als de sector ondanks miljardeninvesteringen vanuit de overheid niet bij machte blijkt om 21e eeuwse besturingsprocessen en -technieken adequaat in te voeren, dan is er vanuit de politiek slechts 1 antwoord: sterf spoorsector, sterf. Innoveer snel en effectief, of rangeer jezelf af bij het Spoorwegmuseum.

Arco Sierts|26.09.17|23:46

@Michiel: PZB en ATB behoren *ook* tot het ERTMS. Het zijn de zgn National Class-B-systems. Omschakelen tussen Levels & National Systems hoort bij ERTMS. En dat ERTMS/ETCS nog steeds niet wordt ingezet om capaciteitswinst te bereiken, ligt helemaal niet aan het systeem als zodanig, maar aan de wijze waarop het systeem nu wordt toegepast.

@Robert: als jullie veelteveel betalen voor shit betrouwbaarheid, dan laten jullie je de kaas van het brood eten. Hoe heb je dat kunnen laten gebeuren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding | SpoorPro.nl

RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding

RailGood is een petitie gestart om het kabinet ervan te overtuigen een omslag te maken in het Nederlandse overheidsbeleid voor het spoorgoederenvervoer. Daarin pleit de belangenvereniging onder meer voor het stopzetten van de uitrol van ERTMS en een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor. Door de extreem hoge kosten in vergelijking met Duitsland loopt Nederland uit de pas, stellen de spoorgoederenvervoerders. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding”

Arco Sierts|22.09.17|17:32

Ik citeer: “een locaal ERTMS-systeem”. Juist ja. Begrijpt RailGood iets van ERTMS? Klaarblijkelijk niet, anders zou je dit niet opschrijven.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:30

Arco, je kunt nog nergens met een goederentrein de grens over zonder om te schakelen. De verwachting is dat dit zo blijft. Het beloofde voordeel dat je met ERTMS door kunt rijden aan de grens is dus gebakken lucht. Net als meer capaciteit en meer veiligheid wat ook niet blijkt in de praktijk. Iedere eerste vertrek beweging gaat onbeveiligd op staff responsible, en zo nog een paar grote nadelen.
De 189 en 186 machines zijn niet of bijna niet rendabel in te zetten.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:33

Railgood begrijpt het juist heel goed. De beloofde ERTMS voordelen `meer capaciteit“geen stssen meer´´doorrijden aan de grens´blijken totaal niet waargemaakt te kunnen worden. Capaciteit blijft hetzelfde, STSsen onder ERTMS komen net zo goed voor vanwege manuele invoer rempercentage, gaan glijden enonbeveiligd rangeren, en bij de grens met D schakelen we om naar PZB. De hoge kosten zijn daarmee niet rechtvaardigd laat staan dat ze zich terugverdienen!

Robert Spierings|23.09.17|08:52

Begrijp dat de heer Swierts er niets van begrijpt. Zolang er geen Europese aanpak is heeft invoering hiervan alleen tot extreem hoog oplopende kosten geleid voor marktpartijen. Van visie alleen kun je niet eten. de industrie verdient zich suf en het aandeel spoor holt achteruit door extreme kostenstijgingen en shit betrouwbaarheid. Op de havenspoorlijn moesten vervoerders een speciale ertms versie laten inbouwen level2 het is nog steeds niet operationeel. Diep triest!

Arco Sierts|26.09.17|23:23

De spoorsector moet zichzelf dringend vermannen. Niet zeuren, maar aanpakken. Als de sector ondanks miljardeninvesteringen vanuit de overheid niet bij machte blijkt om 21e eeuwse besturingsprocessen en -technieken adequaat in te voeren, dan is er vanuit de politiek slechts 1 antwoord: sterf spoorsector, sterf. Innoveer snel en effectief, of rangeer jezelf af bij het Spoorwegmuseum.

Arco Sierts|26.09.17|23:46

@Michiel: PZB en ATB behoren *ook* tot het ERTMS. Het zijn de zgn National Class-B-systems. Omschakelen tussen Levels & National Systems hoort bij ERTMS. En dat ERTMS/ETCS nog steeds niet wordt ingezet om capaciteitswinst te bereiken, ligt helemaal niet aan het systeem als zodanig, maar aan de wijze waarop het systeem nu wordt toegepast.

@Robert: als jullie veelteveel betalen voor shit betrouwbaarheid, dan laten jullie je de kaas van het brood eten. Hoe heb je dat kunnen laten gebeuren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.