Een goederentrein van Rio Tinto, bron: Christian Sprogoe Photography

Rio Tinto rijdt in 2018 met volledig autonome goederentreinen

Het mijnconcern Rio Tinto gaat eind 2018 met volledige autonome goederentreinen rijden tussen vijftien ijzerertsmijnen en vier haventerminals in de West-Australische provincie Pilbaro. Daarbij is er geen machinist meer aan boord van de trein. Het spoornetwerk van 1700 kilometer is volgens het bedrijf de eerste volledig autonome lange afstand-spoorverbinding voor goederentreinen ter wereld.

Gert Fregien van Knorr-Bremse vertelde vorige week tijdens het congres Schienenfahrzeugtagung van de Technische Graz over de laatste ontwikkelingen in het project. Rio Tinto maakte in juli 2017 bekend al twintig procent van de treinkilometers autonoom te hebben uitgevoerd, maar nog wel met een machinist aan boord die toezicht hield.

De autonome ritten leverden indrukwekkende resultaten op, vertelde Fregien. “Nu kan er nog 330 miljoen ton ijzererts per jaar worden vervoerd. Als er volledig autonoom wordt gereden, dan kan Rio Tinto naar verwachting 350 miljoen ton ijzererts per jaar vervoeren.” Volgens Fregien kan Rio Tinto met volledig autonome goederentreinen kosten besparen, energie-efficiënter rijden en wordt het “complexe proces voor de machinist” weggehaald.

Mine of the Future

De volledig autonome goederentreinen zijn onderdeel van de Mine of the Future-visie die Rio Tinto in 2008 lanceerde. In deze visie richt het bedrijf zich op een verregaande automatisering van haar activiteiten. Rio Tinto heeft op haar diverse locaties in Pilbaro maar liefst 69 autonome vrachtwagens die ijzererts vervoeren. Volgens het bedrijf zorgen de autonome voertuigen er voor dat er meer materiaal efficiënt en veilig kan worden verplaatst. Daarnaast neemt de productiviteit toe. In 2008 begon het bedrijf met het testen van een geautomatiseerd boorsysteem (ADS) dat in in de jaren daarna in gebruik is genomen.

Het concept van Rio Tinto voor de volledige autonome goederentreinen wordt AutoHaul genoemd. Het doel van het bedrijf is om de capaciteit te verhogen, zonder dat er geïnvesteerd hoeft te worden in extra treinen. In 2014 reed de eerste bestuurderloze goederentrein van de mijnen naar de haven. In 2015 zijn de eerste autonome locomotieven over het spoor gaan rijden om de systemen aan boord van de trein te testen, de signalering, beveiligingssystemen en de communicatie met het Operations Centre in Perth. “In 2015 zijn 75.000 treinkilometers afgelegd met zelfrijdende treinen”, vertelde Fregien.

Aanbesteding

Treinfabrikant AnsaldoBreda heeft in 2012 de aanbesteding gewonnen voor de levering van het AutoHaul-systeem dat de goederentreinen autonoom laat rijden. Rio Tinto investeerde zelf in de modernisering van haar locomotieven om ze klaar te maken om autonoom te gaan rijden.

Knorr-Bremse heeft samen met bedrijfsonderdeel New York Air Brake (NYAB) software ontwikkeld dat een belangrijk onderdeel is van het systeem dat door Ansaldo wordt geleverd. De software zorgt er onder meer voor dat er energie-efficiënt wordt gereden en de reistijd beter wordt gemanaged. Knorr-Bremse is een internationale leverancier voor treinen, onderdelen, simulatoren en treincontrole-systemen in Duitsland.

Lees ook:

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende treinen? Laat je bijpraten tijdens de Intelligent Rail Summit 2017 op 29 november in het Infocenter van de Wiener Linien. Ga naar de conferentiewebsite voor meer informatie: https://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2017/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.