Een goederentrein van ÖBB

‘Zelfrijdende treinen trekken jong talent naar spoorsector’

Nieuwe systemen zoals Automatic Train Operation (ATO) zullen specialisten en jong talent aantrekken. Dat verwacht Christian Sagmeister van ÖBB Infrastruktur AG dat op dit moment bezig is om het spoor in Oostenrijk voor te bereiden op ATO. Met name het spoorgoederenvervoer kan volgens hem wel een boost gebruiken. Sagmeister gaf woensdag een presentatie op de internationale Schienenfahrzeugtagung bij de Technische Universiteit Graz in Oostenrijk.

Vooral de invoering van ATO bij het spoorgoederenvervoer zal vruchten afwerpen, meent Sagmeister. “Het concept spoorgoederenvervoer is complex en heeft veel barrières. In het spoorsysteem zitten obstakels, het is moeilijk om te investeren in innovaties en als er innovaties zijn dan duurt het erg lang voordat die zijn geïmplementeerd. Daarnaast is het moeilijk om specialisten en talent te interesseren voor de spoorsector.”

Populariteit spoor

ATO biedt veel voordelen waardoor het spoor populairder zal worden, vertelde Sagmeister tijdens het congres. “De treindienst zal efficiënter en punctueler worden. Het reizigerscomfort neemt toe en de luchtvervuiling neemt af. Daarnaast zal de treinoperatie stabieler verlopen.” De spoorexpert wijst er verder op dat recentelijke onderzoeken van MIT (New York), ITF (Lissabon) en VDV (Stuttgart) hebben uitgewezen dat het aantal doden en gewonden met ATO zal afnemen.

Professor Peter Veit van de TU Graz, en tevens dagvoorzitter van de conferentie, benadrukte dat er niet moet worden teruggedeinsd om met ATO aan de slag te gaan. “ATO heeft risico’s, maar levert ook veel voordelen op in de operatie.” Het is volgens hem een misvatting dat ATO als doel heeft om de machinist te vervangen.

Automatisering treindienst

Sagmeister benoemt vier gradaties in de automatisering van de treindienst, ook wel Grades of Automation (GOA) genoemd. De eerste gradatie betreft een manuele rit met een treinbegeleider. De machinist bestuur de trein. De tweede gradatie gaat om een semi-automatische treinrit. De dienst verloopt van start naar stop volautomatisch. 

De machinist start de trein op en bedient de deuren.

De derde variant is volgens hem een begeleide bestuurderloze treinrit (Driverless Train Operation). Daarbij is er een treinbegeleider en een bestuurder aanwezig op de trein. Bij de vierde variant rijdt de trein volledig autonoom en is er ook geen personeel aan boord van de trein. Hierbij gaat het om een Unattented Train Operation (UTO) die ook al in metrosystemen wordt toegepast.

Sagmeister verwacht dat in de treinen van OBB ook bij de invoering van ATO een machinist aanwezig zal blijven op de trein. “We willen de automatisering van de operatie zo goed mogelijk benutten.” Hij wijst er daarbij op dat ATO nuttig kan zijn bij een flessenhals of andere complexe spoorsituaties.

(Tekst gaat verder onder foto)Christian Sagmeister ÖBB op de Schienenfahrzeugtag van de TU GrazSagmeister: “Het spoor kenmerkt zich door een complex systeemlandschap.”

Complex systeemlandschap

Het spoor kenmerkt zich door een complex systeemlandschap, stelt de spoorexpert. “We moeten de systemen met elkaar verknopen en een intelligent datamanagement ontwikkelen met behulp van big data en smart data.” De standaardisatie van hardware en software zal er volgens hem meer flexibiliteit bieden. Een technisch systeem dat al een hoge mate van flexibiliteit heeft, is volgens hem bijvoorbeeld het Europese beveiligingssysteem ERTMS. De uitrol van ATO zal volgens Sagmeister net als bij ERTMS het meeste succes hebben bij een internationale aanpak.

Omdat de invoering van systemen zoals ERTMS en ATO hand in hand met datasystemen gaan is het belangrijk om maatregelen tegen cyber attacks te nemen, aldus Sagmeister. Als voorbeeld noemt hij de recentelijke cyberaanval, waarbij de systemen van spoorvervoerder Deutsche Bahn werden lamgelegd door het WannaCry virus. “Een team van specialisten binnen ÖBB werkt op dit moment aan de aanpak van soortgelijke bedreigingen en we gaan dit breed in de holding uitrollen.”

De techniek om ATO op het Oostenrijkse spoor te implementeren is er, stelt de spoorexpert. Het is volgens hem nu zaak om alle benodigde voorzorgsmaatregelen te treffen.

Lees ook:

Intelligent Rail Summit in teken van ATO en Cyber Security

Christian Sagmeister van ÖBB Infrastruktur AG presenteert zijn bevindingen tijdens de Intelligent Rail Summit 2017 op 29 november in het Infocenter van de Wiener Linien. Bezoek de conferentiewebsite voor meer informatie: https://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2017/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.