Herstelwerkzaamheden bij Rastatt

DB: spoor Karlsruhe-Basel vanaf 2 oktober volledig beschikbaar

De internationale spoorcorridor tussen Karlsruhe en Basel is vanaf 2 oktober weer volledig beschikbaar voor het treinverkeer. Dat is vijf dagen eerder dan gedacht. Deutsche Bahn en de spooraannemers kunnen de herstelwerkzaamheden door een efficiënte inzet van personeel en machines eerder afronden. “In deze moeilijke situatie telt iedere dag voor klanten van spoorgoederenvervoerders en passagiers”, aldus manager Infrastructuur Ronald Pofalla van Deutsche Bahn.

Op 12 augustus zijn tijdens werkzaamheden water en zand in de nieuw te bouwen tunnel in het Duitse Rastatt terechtgekomen. Als gevolg daarvan is de bodem verzakt en zijn de rails boven de tunnel verbogen. Het traject tussen Karlsruhe en Basel maakt onderdeel uit van de belangrijke noord-zuid corridor die de havens van Rotterdam, Hamburg en Antwerpen verbindt met Zwitserland en Italië.

Organisatie omleidingen

Deutsche Bahn benadrukt dat op het moment dat de spoorlijn beschikbaar is, de organisatie van de omleidingen een ingewikkelde taak blijft. De heropening van de spoorlijn tussen Stuttgart en Hattingen op 7 september heeft wat extra ruimte op het spoor gecreëerd. Daarnaast zijn er ongeveer zeventig extra goederenmachinisten ingezet, die met name de routes via Frankrijk en het zuiden van Duitsland richting Italë bedienen.

Daarnaast zijn ook goederenmachinisten van buurlanden ingezet. Volgens Deutsche Bahn is naast de kennis van de routes en de voertuigen, de taalkennis belangrijk. Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn: “Mijn collega’s en ik hebben regelmatig contact met de spoormedewerkers in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. De samenwerking verloopt goed en we zijn hier dankbaar voor.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.