Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op treinstation Tilburg Centraal

Spoorsector bezorgd over ‘afdwingen’ gevaarlijke stoffen via Betuweroute

Foto: Marieke van Gompel

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil dat nog meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen via de Betuweroute gaan, om de dichtbevolkte Brabantroute en Bentheimroute te ontlasten. Als de spoorgoederenvervoerders hier in samenwerking met ProRail en verladers niet voor zorgen, dan wil staatssecretaris Dijksma dit via een ‘routeringsbesluit’ afdwingen. De spoorsector maakt zich grote zorgen over haar voornemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoorsector bezorgd over ‘afdwingen’ gevaarlijke stoffen via Betuweroute”

Henk Angenent|10.08.17|16:39

We moeten helemaal van die Wet basisnet af. Die frustreert het spoorgoederenvervoer alleen maar. De Europese regels, die in andere landen gelden, zijn al streng genoeg.
Spoorvervoer is een van de veiligste transportmodaliteiten. Vele malen veiliger dan de weg.
De Wet basisnet is ingegeven door hysterische angst. Het is onmogelijk risico’s voor 100% uit te sluiten. Als even strenge regels voor het wegverkeer zouden worden ingevoerd, zou de wereld waarschijnlijk te klein zijn…

Gejah Nijman|10.08.17|19:15

henk heel mooi, maar niet door onze dorpen en steden. Wij slapen nl ;s nachts niet meer. En de overheid kan het geen bal schelen. Er zijn onderzoeken geweest die aantonen dat je ziek kunt worden van geluid en trillingen. En dat is nu precies het probleem. Maar ja geld he?

Hans Schoenmakers|10.08.17|19:43

Veel bedrijven die ‘gevaarlijke’ stoffen produceren, zijn nu eenmaal niet gevestigd op de Maasvlakte. Dat betekent dat er òf andere routes mogelijk moeten blijven of dat de bedrijven verplaatst worden. Dat laatste zal niet gebeuren, dus er blijven ketelwagens uit Zuid-Limburg via Roermond en Venlo naar Duitsland en verder rijden.
Bij de Betuweroute is te eenzijdig naar de ontsluiting van Rotterdam en de Randstad gekeken en voorbij gegaan aan de belangen en ontwikkeling van de rest van NL.

Marco Knol|12.08.17|05:12

Toen ik studeerde in Utrecht en op het IBB-complex woonde (jaren 90) reden de chloortreinen op 10 meter van mijn studentenkamer. Tussen een studentencomplex en een woonwijk door (en de rest van de stad). Nu ligt er een fietspad (Oosterspoorbaan Utrecht). Er lijkt mij voldoende reden om kritisch te kijken naar dit soort routes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorsector bezorgd over ‘afdwingen’ gevaarlijke stoffen via Betuweroute | SpoorPro.nl
Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op treinstation Tilburg Centraal

Spoorsector bezorgd over ‘afdwingen’ gevaarlijke stoffen via Betuweroute

Foto: Marieke van Gompel

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil dat nog meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen via de Betuweroute gaan, om de dichtbevolkte Brabantroute en Bentheimroute te ontlasten. Als de spoorgoederenvervoerders hier in samenwerking met ProRail en verladers niet voor zorgen, dan wil staatssecretaris Dijksma dit via een ‘routeringsbesluit’ afdwingen. De spoorsector maakt zich grote zorgen over haar voornemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoorsector bezorgd over ‘afdwingen’ gevaarlijke stoffen via Betuweroute”

Henk Angenent|10.08.17|16:39

We moeten helemaal van die Wet basisnet af. Die frustreert het spoorgoederenvervoer alleen maar. De Europese regels, die in andere landen gelden, zijn al streng genoeg.
Spoorvervoer is een van de veiligste transportmodaliteiten. Vele malen veiliger dan de weg.
De Wet basisnet is ingegeven door hysterische angst. Het is onmogelijk risico’s voor 100% uit te sluiten. Als even strenge regels voor het wegverkeer zouden worden ingevoerd, zou de wereld waarschijnlijk te klein zijn…

Gejah Nijman|10.08.17|19:15

henk heel mooi, maar niet door onze dorpen en steden. Wij slapen nl ;s nachts niet meer. En de overheid kan het geen bal schelen. Er zijn onderzoeken geweest die aantonen dat je ziek kunt worden van geluid en trillingen. En dat is nu precies het probleem. Maar ja geld he?

Hans Schoenmakers|10.08.17|19:43

Veel bedrijven die ‘gevaarlijke’ stoffen produceren, zijn nu eenmaal niet gevestigd op de Maasvlakte. Dat betekent dat er òf andere routes mogelijk moeten blijven of dat de bedrijven verplaatst worden. Dat laatste zal niet gebeuren, dus er blijven ketelwagens uit Zuid-Limburg via Roermond en Venlo naar Duitsland en verder rijden.
Bij de Betuweroute is te eenzijdig naar de ontsluiting van Rotterdam en de Randstad gekeken en voorbij gegaan aan de belangen en ontwikkeling van de rest van NL.

Marco Knol|12.08.17|05:12

Toen ik studeerde in Utrecht en op het IBB-complex woonde (jaren 90) reden de chloortreinen op 10 meter van mijn studentenkamer. Tussen een studentencomplex en een woonwijk door (en de rest van de stad). Nu ligt er een fietspad (Oosterspoorbaan Utrecht). Er lijkt mij voldoende reden om kritisch te kijken naar dit soort routes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.