‘Lange goederentrein en zelfrijdende techniek verbeteren positie spoor’

Goederentreinen van 740 meter, uitwisselen van spoordata en de zelfrijdende technologie zijn ontwikkelingen die de het spoorgoederenvervoer in de toekomst efficiënter en goedkoper kunnen maken. Dat zegt directeur Vervoer en Dienstregeling Wouter van Dijk van ProRail in een interview met SpoorPro. Wouter van Dijk is in augustus vorig jaar gestart in het nieuwe directieteam van ProRail, nadat hij vijf jaar directeur Logistiek was bij Havenbedrijf Rotterdam.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Lange goederentrein en zelfrijdende techniek verbeteren positie spoor’”

Dennis van Wijk|15.06.17|16:28

Misschien eens een dagje meerijden en dan kom je er snel achter waarom een goederentrein niet zelfrijdend naar duisburg kan. Bovendien zijn de loonkosten van 1 machinist met 50 containers op een volle trein een fractie van 1 vrachtwagenchauffeur met een enkele container wanneer je dit per laadeenheid gaat bekijken. Dit kan dan ook niet ‘het grote’ prijsvoordeel op gaan leveren.

Adriaan Jobse|15.06.17|19:29

Een héél uitdagende reactie van Dennis van Wijk! Ik ben heel erg benieuwd naar het weerwoord van Wouter van Wijk!

Wouter van Dijk|15.06.17|22:30

Neem de uitnodiging direct aan! Gaan we onderweg wel in gesprek.
Wouterwa.vandijk@prorail.nl

Adriaan Jobse|16.06.17|10:30

En krijgen wij daar dan verslag van? Interessant!

Peter Hogenstijn|25.06.17|11:45

Ik vraag me af hoe ze de lastminute lastgevingen, alarmoproepen en bijna ongelukken in software willen stoppen. Hoe laat je een trein ergens kopmaken en omrijden als er verder op het traject een stremming is? Wat als de trein betrokken is bij een ongeluk, wie dekt het spoor af, wie helpt een tegen trein?. Voor elke storing even een monteur op pad sturen naar de trein die ergens in/op/onder de polder/tunnel/brug staat. De mcn zal minder techniek en meer beeldschermen moeten kunnen lezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Lange goederentrein en zelfrijdende techniek verbeteren positie spoor’ | SpoorPro.nl

‘Lange goederentrein en zelfrijdende techniek verbeteren positie spoor’

Goederentreinen van 740 meter, uitwisselen van spoordata en de zelfrijdende technologie zijn ontwikkelingen die de het spoorgoederenvervoer in de toekomst efficiënter en goedkoper kunnen maken. Dat zegt directeur Vervoer en Dienstregeling Wouter van Dijk van ProRail in een interview met SpoorPro. Wouter van Dijk is in augustus vorig jaar gestart in het nieuwe directieteam van ProRail, nadat hij vijf jaar directeur Logistiek was bij Havenbedrijf Rotterdam.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Lange goederentrein en zelfrijdende techniek verbeteren positie spoor’”

Dennis van Wijk|15.06.17|16:28

Misschien eens een dagje meerijden en dan kom je er snel achter waarom een goederentrein niet zelfrijdend naar duisburg kan. Bovendien zijn de loonkosten van 1 machinist met 50 containers op een volle trein een fractie van 1 vrachtwagenchauffeur met een enkele container wanneer je dit per laadeenheid gaat bekijken. Dit kan dan ook niet ‘het grote’ prijsvoordeel op gaan leveren.

Adriaan Jobse|15.06.17|19:29

Een héél uitdagende reactie van Dennis van Wijk! Ik ben heel erg benieuwd naar het weerwoord van Wouter van Wijk!

Wouter van Dijk|15.06.17|22:30

Neem de uitnodiging direct aan! Gaan we onderweg wel in gesprek.
Wouterwa.vandijk@prorail.nl

Adriaan Jobse|16.06.17|10:30

En krijgen wij daar dan verslag van? Interessant!

Peter Hogenstijn|25.06.17|11:45

Ik vraag me af hoe ze de lastminute lastgevingen, alarmoproepen en bijna ongelukken in software willen stoppen. Hoe laat je een trein ergens kopmaken en omrijden als er verder op het traject een stremming is? Wat als de trein betrokken is bij een ongeluk, wie dekt het spoor af, wie helpt een tegen trein?. Voor elke storing even een monteur op pad sturen naar de trein die ergens in/op/onder de polder/tunnel/brug staat. De mcn zal minder techniek en meer beeldschermen moeten kunnen lezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.