Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

ILT trok in 2016 twee machinistenvergunningen in

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in 2016 de vergunningen van twee machinisten ingetrokken. Dat staat in het jaarverslag van de inspectie over 2016. Volgens de controlerende instantie werden de vergunningen ingetrokken omdat zij door een rood sein reden en er twijfels bestonden over de vakbekwaamheid van de treinbestuurders. 

Een passagierstrein van Arriva reed op 9 september door een stoptonend sein in het Groningse Uithuizermeeden. Het voertuig kwam op een verkeerd wissel terecht en kwam daarna op een openstaande overweg tot stilstand. Daardoor onstond een gevaarlijke situatie, maar er deden zich geen botsingen of aanrijdingen voor.

Rood sein-passage

Op 14 oktober reed een goederentrein van HSL logistik door een rood sein op het spoor tussen Elst en Nijmegen. De trein kwam van de Betuweroute af en ging het spoor richting Arnhem op. Na vijfhonderd meter te hebben doorgereden, kwam het voertuig tot stilstand. Er deed zich geen botsing voor. Naar aanleiding van deze twee incidenten schorste de ILT de machinistenvergunningen van beide machinisten. Dit vanwege twijfel aan de mate waarin zij voldoen aan de eis van vakbekwaamheid. Ook werd een onderzoek ingesteld bij de beide spoorwegondernemingen van de machinisten.

In april van dit jaar trok de Inspectie het veiligheidscertificaat van HSL Logistik in, waarmee de spoorgoederenvervoerder de toegang tot het spoor is ontzegd. Volgens de ILT heeft het bedrijf de veiligheid niet op orde. In het afgelopen jaar reden goederentreinen van HSL Logistics drie keer door een rood sein. Het is de eerste keer dat de Inspectie een veiligheidscertificaat van een spoorvervoerder heeft ingetrokken.

Controles

Bij controles trof ILT in 2016 veel buitenlandse goederenvoertuigen aan waarvan de technische staat niet in orde waa. Volgens de controlerende instantie brengt dit de veiligheid op het spoor in gevaar, omdat er een grotere kans is op ontsporing. De Inspectie heeft één buitenlandse goederentrein aangehouden en van het spoor gehaald.

In 2016 voerde de ILT zeshonderd spoorinspecties uit op gevaarlijke stoffen, waarvan 76 op de zogeheten informatievoorziening gevaarlijke stoffen van stilstaande treinen op emplacementen. Er worden ook 50 inspecties uitgevoerd op de informatievoorziening gevaarlijke stoffen van rijdende (doorgaande) treinen. Bij de controle op de informatievoorziening van stilstaande treinen in 2016 bleek de informatie vaak niet juist te zijn. Elk jaar wordt vier miljoen ton gevaarlijke stoffen per trein door Nederland vervoerd.

Registratiesysteem gevaarlijke stoffen

Wagons met gevaarlijke stoffen stonden bijvoorbeeld in het registratiesysteem als wagons zonder gevaarlijke stoffen. Of de positie van wagons met gevaarlijke stoffen in het systeem kwam niet overeen met de werkelijke positie van de wagons met gevaarlijke stoffen. Het gaat om allerlei brandbare, bijtende en giftige stoffen. De informatievoorziening van doorgaande treinen bleek tijdens de controles op orde. De naleving van de regels is al beter dan in voorgaande jaren maar nog altijd niet voldoende, stelt ILT in het jaarverslag.

Verder heeft ILT in 2016 toestemming gegeven voor dat 58 nieuwe Flirt-sprinters in Nederland mogen rijden. De inspectie verleende een tijdelijke vergunning, waardoor het mogelijk werd voor NS, Arriva en Abellio om in 2017 met deze treinen te gaan rijden. Deze toelating is de eerste waarbij de aanbevelingen van de Fyra-enquête in praktijk zijn gebracht. Daaronder vallen auditing vanaf fabricageproces, verscherpte controle op keuringsinstanties, reality checks en scherpere beoordeling van technische dossiers als onderdeel van de vergunningverlenende audit, proefbedrijf.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ILT trok in 2016 twee machinistenvergunningen in”

Henk Angenent|08.06.17|12:04

Zou het niet een idee zijn als ILT ook het goederenvervoer over de weg eens wat beter controleert? Er zijn deze week dagelijks diverse vrachtwagens omgevallen (Moerdijkbrug bijvoorbeeld, tientallen kilometers file), door de vangrail gereden, op andere voertuigen gebotst, of anderszins bij ongelukken betrokken. Als al die chauffeurs hun rijbewijs verliezen, wordt het snel heel stil op de snelweg…

Ruud Th|08.06.17|12:05

Beste Marieke van Gompel, wélk fabrieksspoor tussen Nijmegen en Elst ?

Ton Spies|08.06.17|16:33

De wegpiraten van toen en nu worden de spoowegpiraten van nu en straks.
Wen er maar aan want marktwerking maakt meer stuk dan je lief is.

Marieke van Gompel|09.06.17|13:57

Beste lezers,

Het rapport van ILT meldt ten onrechte dat de goederentrein die bij het incident op 14 oktober was betrokken van een fabrieksspoor afkwam. Uit nieuwe informatie blijkt dat het om de Betuweroute ging. Het artikel is inmiddels aangepast. Bedankt voor jullie feedback!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.