Havenbedrijf Rotterdam lanceert ‘Navigate’ routeplanner

Havenbedrijf Rotterdam heeft tijdens de vakbeurs Transport Logistic München de bèta versie van de online tool ‘Navigate’ gelanceerd. Hierin zijn de spoor- en binnenvaartverbindingen tussen Rotterdam en ruim 150 Europese terminals opgenomen. Ook geeft het toegang tot de deepsea en shortsea schema’s met 550 havens wereldwijd, waardoor eenvoudig een route uit te stippelen is.

“Navigate maakt het mogelijk om in een paar muisklikken een efficiënte route van A naar B via Rotterdam te vinden”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk and Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe.

Route

Aan de hand van het gekozen vertrekpunt en de gewenste bestemming biedt de routeplanner diverse opties. Per route worden de mogelijke zeeverbindingen en de spoor- of binnenvaartverbindingen naar de bestemming in het achterland gepresenteerd. Op basis van de modaliteit en verwachte transittijd kan vervolgens de meest gunstige optie worden gekozen. Ook is het mogelijk om met één muisklik contact te leggen met de achterliggende bedrijven om bijvoorbeeld een offerte op te vragen.

Havenbedrijf Rotterdam wil met digitalisering de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te verbeteren. Door inzicht te bieden in alle verbindingen die via Rotterdam lopen, wordt het eenvoudiger om de logistieke keten via de Rotterdamse haven te organiseren. Daarnaast vergroot digitalisering volgens het Havenbedrijf Rotterdam “de betrouwbaarheid en efficiëntie van de logistiek”.

Bedrijvengids

Navigat biedt verder een bedrijvengids met daarin meer dan 1.500 bedrijven die in en om de haven van Rotterdam actief zijn. Via het centrale toegangsscherm kunnen gebruikers makkelijk zoeken, vergelijken en contact leggen met die bedrijven. Ook biedt Navigate een empty depot tool, die inzicht geeft waar in de haven en in het achterland lege containers geretourneerd en opgehaald kunnen worden. Op die manier wordt onnodig en kostbaar transport van lege containers verminderd.

Navigate is een dynamische tool, die continu verbeterd wordt. Als volgende stap werkt het Havenbedrijf bijvoorbeeld aan het inzichtelijk maken van de CO2-footprint van het containertransport. Ook volgt spoedig real-time data over de Estimated Time of Arrival en Departure (ETA en ETD) van zeeschepen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.