Volume spoorgoederenvervoer licht gestegen in 2016

Gepubliceerd op 19-04-2017 om 12:48

De volumes van het spoorgoederenvervoer zijn in 2016 met 0,8 procent gestegen. Het internationale vervoer nam met 0,8 procent toe en het binnenlandse vervoer met 1,1 procent. In het eerste half jaar van 2016 profiteerden de spoorvervoerders nog van het laagwater in 2015. Daardoor kon de binnenvaart minder goederen vervoeren en kwam het vervoer via het spoor in beeld als alternatief. Naar verwachting groeien de vervoerde volumes in zowel 2017 als 2018 met 1,5 procent. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro over de transportsector in Nederland.

ABN Amro meldt dat het spoorvervoer in het eerste half jaar van 2016 heeft geprofiteerd van de economische groei in Nederland en Duitsland. Zo’n 92 procent van de goederen die over het spoor worden vervoerd gaan de grens over. De meeste goederen worden afgevoerd (73 procent), waarvan 76 procent richting Duitsland gaat. Hierbij worden goederen vanuit Nederland (voornamelijk vanuit de haven van Rotterdam) naar een buitenlandse bestemming vervoerd. Slechts 27 procent is aanvoer. Dit gebrek aan evenwicht tussen aan- en afvoer zorgt dat er relatief veel leeg vervoerd moet worden.

Betuweroute

De vooruitzichten voor de spoorvervoerders zijn gemengd positief, volgens de bank. Spoorvervoerders kunnen profiteren van de verder aantrekkende economische groei, de toename van de bouwsector en toename van de chemische industrie. Op langere termijn kunnen spoorvervoerders profiteren van de aansluiting van de Betuweroute in Duitsland door de aanleg van een extra derde spoor.

De oplevering stond gepland voor 2022, maar is vertraagd. Tot die tijd is de Betuweroute minder beschikbaar voor goederentreinen, die moeten worden omgeleid. Daardoor kunnen spoorvervoerders op kortere termijn last hebben van capaciteitsbeperkingen. Dit is nadelig voor goederenvervoerders over het spoor, omdat Duitsland de belangrijkste bestemming voor hen is.

Industrie

De metaalindustrie en de chemische industrie maken het meeste gebruik van spoorvervoer. De verwachtingen voor deze industrietakken zijn positief. Ze hebben echter wel te kampen met concurrentie uit China. Dit geeft druk op de tarieven, waardoor de ondernemers in dit deelsegment het lastig hebben. Maar door een economische groei in Duitsland en de eurozone zullen de volumes toch licht groeien, verwacht ABN Amro.

Het spoor positioneert zich sterker als schone en betrouwbare modaliteit, meldt het rapport. Daarnaast maakt beschikbaarheid van data internationale vervoerketens steeds inzichtelijker. Logistieke dienstverleners zoeken daarbij vaker de mogelijkheden van het spoor voor hun opdrachtgevers. Daarnaast betekent economische groei stijgende vervoersvolumes. Met name het wegvervoer merkt een toenemende congestiedruk wat vraagt om alternatieve oplossingen. In combinatie met de toenemende aandacht voor CO2- reductie wint het spoorgoederenvervoer daarom terrein. De introductie Lean & Green Off-Road gaat volgens ABN Amro efficiëntie opleveren en biedt potentie aan de modaliteit spoor.

Krachtige initiatieven

Volgens de bank ontstaan er door “krachtige initiatieven” zoals NewWays nieuwe mogelijkheden. NewWays koppelt heen- en retourlading van verschillende partijen aan elkaar. De alliantievorming op deepsea-vervoer zou verder potentie bieden aan het spoorgoederenvervoer als ideale achterland-aansluiting vanuit de zeehavens.

De spoorsector innoveert minder zichtbaar dan wegtransport, stelt de bank. ABN Amro wijst erop dat het “wellicht  nog te vroeg is voor zelfrijdende treinen, maar dat “het spoor zich hier bij uitstek voor leent”. Andere initiatieven zoals Route lint en Smart sense container geven aan dat technologie en informatie ook binnen de spoorsector  definitief hun plaats hebben gekregen.

Er valt volgens de bank veel winst te behalen op het gebied van samenwerking. “Dat geldt zowel voor veilige data-uitwisseling tussen partijen onderling als het ERMTS-initiatief op Europees niveau.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.