ProRail Incidentbestrijding, emplacement Kijfhoek, goederentrein, wagons

Minder vertraging treinen bij lekkage gevaarlijke stoffen

Een nieuwe manier van alarmeren moet ervoor zorgen dat treinen minder vertraging oplopen bij kleine incidenten met gevaarlijke stoffen op het spoor. De nieuwe methode wordt op dit moment getest in de Rotterdamse haven en op goederenemplacement Kijfhoek.

Vorig jaar waren er landelijk zestig voorvallen met gevaarlijke stoffen op het spoor. 54 van deze incidenten gebeurden in het Rotterdamse havengebied en Kijfhoek. In 50 van deze 54 gevallen ging het om lekkages waarbij hele kleine hoeveelheden van een soms gevaarlijke vloeistof vrijkwamen uit een wagon van een goederentrein. Vrijwel altijd lopen die lekkages letterlijk met een sisser af.

Incidentbestrijding ProRail

Toch gaat altijd weer ‘code rood’ af, hijsen medewerkers van de incidentbestrijding van ProRail zich in een maanpak en rukt de brandweer grootscheeps uit mensen en materieel. Gevolg is dat rond de plek van de lekkage het treinverkeer volledig wordt stilgelegd.

Dat is niet nodig dankzij een informatiesysteem waar de brandweer en Incidentenstrijding van ProRail gebruik van maken. In dit systeem staat geregistreerd wat voor stoffen er in de druppelende wagons zit. Aan de hand kan worden bepaald  hoe groot het gezondheidsrisico is voor de buitenwereld. Dat is volgens ProRail meestal zo klein, dat de brandweer niet met man en macht hoeft uit te rukken. De spoorbeheerder kan zelf met haar gekwalificeerd personeel lekkages snel oplossen.

Treinen blijven rijden

In de haven betekent dit dat goederenvervoerders en verladers bij een ‘code groen’ in plaats van ‘code rood’ toch kunnen blijven rijden. Op Kijfhoek lopen straks de reizigerstreinen geen vertraging meer op bij kleine lekkages met ‘code groen’.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.