Green Xpress Network, B Logistics, goederentrein

B Logistics komt met snelle spoorverbinding naar Zweden

B Logistics is een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding tussen België en Zweden gestart. De Sweden Xpress verbindt Antwerpen Noord drie keer per week met het Zweedse Malmö. De treindiensten vanuit België starten op op dinsdag, donderdag en zaterdag. De Sweden Xpress is de achtste verbinding in het Europese Green Xpress Network van de Belgische spoorgoederenvervoerder.

Het Green Xpress Network biedt naast de verbinding naar Zweden, treindiensten aan naar Nederland, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Zwitserland en Oostenrijk.

Aan Zweedse kant verzorgt goederenvervoerder Green Cargo de ‘last mile’. Op korte termijn zal deze vervoerder ook naar Denemarken en Noorwegen doorrijden. De trein van Antwerpen naar Malmö heeft een reistijd van 21 uur. B Logistics en Green Cargo zijn partners wat betreft de productie en de commercialisatie. Vanwege de specifieke vraag van een aantal verladers in de haven van Gent, zal er een reguliere goederentrein rijden om de ladingen uit het Gentse naar Antwerpen te brengen, voor aansluiting op de Sweden Xpress.

Scandinavische spoornetwerk

Het aantal rangeerbewegingen van de Xpress treinen is beperkt en er wordt vrijwel het volledige traject met dezelfde B Logistics-locomotief gereden. De Sweden Xpress is volgens B Logistics de eerste Xpress-verbinding die ontwikkeld is om aan de vraag vanuit de intermodale markt te voldoen, maar de trein zal ook worden aangevuld met conventionele ladingen.

Jan Kilström, CEO Green Cargo: “Wij zijn verheugd ons Scandinavische netwerk te verbinden met een derde rechtstreekse trein naar Europa. Deze spooroplossing biedt een snel alternatief voor het schip en is een uitdager voor het wegtransport. We zijn er van overtuigd dat klanten niet enkel voordeel halen uit de milieu efficiëntie van dit spoorvervoer, maar ook uit de betrouwbaarheid van de oplossing.”

Modal shift

De Xpress-verbindingen hebben volgens B Logistics bij een aantal klanten geleid tot een modal shift. Sam Bruynseels, CCO B Logistics: “We zien klanten op deze bestemmingen expliciet kiezen voor de Xpress-producten, waar ze vroeger een beroep deden op wegtransport. We blijven het netwerk uitbreiden en zullen ook de kwaliteit van de first en last mile in België nog verder verbeteren.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.