Rüdiger Grube, algemeen directeur van Deutsche Bahn

Deutsche Bahn: volautomatisch rijden op het spoor vanaf 2023

Deutsche Bahn verwacht dat in 2023 alle technische barrières voor volautomatisch rijden op het spoor zijn weggenomen. De spoorwegonderneming wil de pionier zijn op gebied van volautomatisch rijden van goederentreinen. Dat blijkt uit de ‘Strategie Schiene Digital’ die de spoorvervoerder onlangs presenteerde. Het spoorbedrijf verwacht dat de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer hiermee flink zal toenemen. Deutsche Bahn wil het volautomatisch rijden ook in het passagiersvervoer gaan toepassen, meldt een woordvoerder desgevraagd.

“Wij gaan de efficiëntie en betrouwbaarheid van het spoor verhogen door toenemende automatisering en samenwerkingen. DB wil volautomatisch rijden samen met haar partners in Duitsland en Europa”, vertelde algemeen directeur Rüdiger Grube tijdens de presentatie van de strategie voor het spoorgoederenvervoer. Op dit moment zijn ProRail en DB Cargo de mogelijkheid aan het onderzoeken om automatisch rijdende goederentreinen op de Betuweroute te laten rijden.

Verbetering punctualiteit

Deutsche Bahn verwacht dat de zelfrijdende technologie de capaciteit zal verhogen bij het toekennen van treinpaden aan vervoerders en dat de treincontrole verbetert. Dit zal ervoor zorgen dat de punctualiteit verbetert en energie wordt bespaard, voorspelt het bedrijf. Volgens de vervoerder zal het volautomatisch rijden van treinen tegen 2023 mogelijk moet zijn. “Daarbij dienen alle wettelijke voorwaarden, met inbegrip van ETCS, op Europees en nationaal niveau te zijn vastgesteld”, aldus woordvoerder Tatjana Luther-Engelmann van spoorgoederentak DB Cargo.

Deutsche Bahn werkt met Automatic Train Operation (ATO), een treincontrole-systeem dat er voor zorgt dat treinen voldoende afstand hebben tot elkaar en automatisch remmen als zij een object of andere trein naderen. ATO wordt op dit moment al toegepast op metrolijnen. “ATO is de controlemodule of ‘het brein’ van de locomotief. Het systeem is verbonden met camerasensoren voor autonoom rijden en kan met data worden geprogrammeerd”, aldus Deutsche Bahn.

Automatisch rijdende treinen

Deutsche Bahn voert op dit moment een aantal projecten uit waarbij de onderneming onderzoek doet naar het volledig automatisch rijden. Zo voert DB Regio een pilot uit met autonoom rijdende treinen op het spoornetwerk Erzgebirgsbahn. “Op termijn zullen er andere pilots worden gestart, zodat er een algemene aanpak kan worden ontwikkeld voor het gehele Duitse spoornetwerk”, aldus Luther-Engelmann.

Spoornetwerk Erzgebirgsbahn, Duitsland
Deutsche Bahn voert op dit moment een pilot uit op het spoornetwerk Erzgebirgsbahn. Bron: Deutsche Bahn.

Testtraject

In maart van dit jaar testte DB Cargo een automatisch rijdende Siemens Vectron-locomotief op een testtraject nabij Aaken. Daarbij werden diverse goederenscènario’s, zoals naderende treinen en het omgaan met obstakels, getest. De proef verliep volgens de vervoerder succesvol. In de hierop volgende tests worden er andere scènario’s toegevoegd.

Miroslav Obrenovic, hoofd Asset Strategy and Program van DB Cargo, vertelde tijdens de UIC Global Rail Freight Conference in Rotterdam over de resultaten van deze proef. “Het autonoom rijden over het spoor levert 21 procent energiebesparing op, verlaagt de kosten met tien procent en zorgt voor technologisch leiderschap.”

“De locomotief werd gestart met een tablet en reed met een snelheid van 55 kilometer per uur. Het remmen verliep automatisch. Midden volgend jaar gaan we een soortgelijke test doen in Munchen waarbij meerdere locomotieven volautomatisch gaan rijden.” Volgens Obrenovic worden op dit moment sensoren getest die het mogelijk maken om de locomotieven met een snelheid van 120 kilometer per uur te laten rijden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

ProRail gaat zelfrijdende treinen testen op Betuweroute

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.