Bovenleiding

Ombouw bovenleiding Zevenaar-Duitse grens afgerond

Tussen Zevenaar en de Duitse grens is in vijftien dagen tijd de ombouw van acht kilometer bovenleiding van 1.500 naar 25.000 Volt succesvol tot een einde gebracht. De aanleg van een derde spoor en de ombouw van het spanningssysteem maakt het mogelijk dat er straks meer goederentreinen van en naar Duitsland kunnen rijden. Sinds woensdag rijden er weer treinen via Zevenaar de Duitse grens over.

Het spoortraject sluit aan op het Nederlandse deel van de Betuweroute, waar ook een 25.000 Volt systeem op is geïnstalleerd. Bij Zevenaar moesten de locomotieven omschakelen naar 1500 Volt gelijkspanning, om na de Duitse grens weer om te schakelen naar de Duitse 15.000 volt wisselspanning. Met de aanleg van een onderstation bij Zevenaar-Oost begin dit jaar zijn de eerste stappen gemaakt met de opheffing van dit ‘spanningseiland’ bij Zevenaar.

Grensoverschrijdend spoorvervoer

Het spoor tussen de Rotterdamse haven en het Italiaanse Genua is een van de belangrijkste goederencorridors in Europa. Binnen die corridor is het traject Zevenaar – Duitse grens – Oberhausen nu nog een belangrijk knelpunt, waardoor de groei van het treinverkeer wordt gehinderd. Met de werkzaamheden die in de afgelopen periode wordt een verdere groei van het treinverkeer op deze belangrijke spoorcorridor mogelijk gemaakt. De aanpassingen maken het mogelijk om de snellere ICE-treinen te scheiden van het langzamere goederenverkeer en het in de toekomst verwachte regionale personenverkeer.

Verder is het spoortraject eind vorig jaar met het Europese treinbeïnvloedingssysteem uitgerust. Daarmee is een belangrijke verbetering op het gebied van spoorveiligheid doorgevoerd en kunnen treinen gemakkelijker grensoverschrijdend reizen in Europa.

Spoorwerkzaamheden

De werkzaamheden werden uitgevoerd door spooraannemer Dura Vermeer, in opdracht van ProRail. Er is met zo’n zeventig werknemers non-stop aan de bovenleiding gewerkt. Daarbij werden ongeveer tweehonderd bovenleidingportalen aangepast, zo’n 2.500 hangdraden vervangen en 1.500 Volt schakelaars vervangen door 25.000 Volt schakelaars.

Vijf van de zeventien dagen stonden in het teken van een testprogramma dat 24 uur per dag doorliep. Daarbij zijn een groot aantal grensoverschrijdende testen met diverse snelheden uitgevoerd in combinatie met de verschillende veiligheidssystemen. Dat gebeurde deels met een elektrische goederenlocomotief en deels met een hogesnelheidstrein (ICE). Alle testen waren erop gericht om de functionaliteit, veiligheid en het risico op storingen tijdens of na de indienststelling van het spoor zo klein mogelijk te maken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Ombouw bovenleiding Zevenaar-Duitse grens afgerond”

Wiebe Goossen|04.08.16|12:17

Knap stukje werk!

Antoine Berben|04.08.16|22:14

Inderdaad een vlotte oplevering die hopelijk nu ook storingsvrij functioneert. Complimenten aan alle betrokkenen@

Johan van Dijk|05.08.16|14:56

Waarbij aangetekend dat het 25 kV-onderstation inclusief 150 kV-verbindingen werd gerealiseerd door aannemers Van Gelder Rail en Joulz Enery Solutions.

Ton Spies|19.08.16|21:47

Een goed begin …… ,nu de rest van ons land nog.

bartrazin|27.08.16|11:39

Inderdaad hulde voor de meeste betrokkenen alleen de snurkers die het bedacht hebben om b2 te gebruiken hadden bij de aanleg van de Betuweroute meer in de toekomst moeten kijken en waren er veel minder werkzaamheden nodig dan nu nodig was want alle isolatoren moesten ook vervangen worden in plaats dat men toen gewoon b4 hadden gebruikt,riekt naar meerwerk.
Lange termijn denken is moeilijk getuige het viaduct debacle Zwolle-Kampen!
@Ton Spies,heb je enig idee wat voor voeten dat in aarde heeft?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.