Goederentrein, Calandbrug, Europoort Rotterdam

EU Rekenkamer: aandeel spoorgoederenvervoer loopt terug

Ondanks de doelstelling van de Europese Commissie om het goederenvervoer van de weg naar het spoor te verschuiven, is het aandeel van het spoor in het goederenvervoer in de EU sinds 2011 licht afgenomen. Dat schrijft de Europese Rekenkamer in een rapport. Spoorvervoer is milieuvriendelijker en verbruikt minder geïmporteerde olie, maar heeft geen antwoord op de concurrentie van het wegvervoer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “EU Rekenkamer: aandeel spoorgoederenvervoer loopt terug”

Pieter van Mourik|29.07.16|16:45

Snelheidsverhoging is essentiel voor verbetering van de concurrentiepositie van het railgoederenvervoer. Automatische koppeling is niet standaard in Europa! EU zou ontwikkeling/implementatie van automatische koppeling moeten initiëren/afdwingen. Richtingen voor onderzoek/ontwikkeling zouden kunnen zijn: elektromagnetische koppeling (cf. de magnetische koppeling bij Lego-treintjes), varianten van Scharfenbergkoppeling en de koppeling van Amerikaanse spoorwegmaatschappijen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU Rekenkamer: aandeel spoorgoederenvervoer loopt terug | SpoorPro.nl
Goederentrein, Calandbrug, Europoort Rotterdam

EU Rekenkamer: aandeel spoorgoederenvervoer loopt terug

Ondanks de doelstelling van de Europese Commissie om het goederenvervoer van de weg naar het spoor te verschuiven, is het aandeel van het spoor in het goederenvervoer in de EU sinds 2011 licht afgenomen. Dat schrijft de Europese Rekenkamer in een rapport. Spoorvervoer is milieuvriendelijker en verbruikt minder geïmporteerde olie, maar heeft geen antwoord op de concurrentie van het wegvervoer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “EU Rekenkamer: aandeel spoorgoederenvervoer loopt terug”

Pieter van Mourik|29.07.16|16:45

Snelheidsverhoging is essentiel voor verbetering van de concurrentiepositie van het railgoederenvervoer. Automatische koppeling is niet standaard in Europa! EU zou ontwikkeling/implementatie van automatische koppeling moeten initiëren/afdwingen. Richtingen voor onderzoek/ontwikkeling zouden kunnen zijn: elektromagnetische koppeling (cf. de magnetische koppeling bij Lego-treintjes), varianten van Scharfenbergkoppeling en de koppeling van Amerikaanse spoorwegmaatschappijen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.