Spoorbrug Moerdijkbrug, foto: ProRail

ProRail wil transparanter zijn over planning werkzaamheden

ProRail wil transparanter naar de spoorvervoerders zijn als het gaat om inplannen van werkzaamheden. Dat is niet goed gegaan bij de spoedoperatie aan de Moerdijkbrug vorige maand. Dat erkende operationeel directeur John Voppen van ProRail dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers. “We moeten soms kiezen tussen twee kwaden, maar ik denk dat het goed is als we deze keuze delen met de vervoerders. Nu was het verrassingselement heel hoog.”

ProRail plande van woensdag 13 tot en met vrijdag 15 april een spoedoperatie in om haarscheurtjes in de Moerdijkbrug te herstellen. Vanwege de werkzaamheden konden er geen goederentreinen over de Brabantroute rijden. Honderden goederentreinen moesten worden omgeleid en liepen daardoor vertraging op. In sommige gevallen moesten ritten worden gecanceld.

Herstelwerkzaamheden

“We zagen al een paar maanden aankomen dat er herstelwerkzaamheden moesten plaatsvinden. Maar we dachten dat we die nog konden uitstellen, omdat de haarscheurtjes nog erg klein waren. De verwachting was dat deze met kleine maatregelen hersteld konden worden. Bijvoorbeeld door het op te lassen. Maar kort voordat de werkzaamheden aan het Derde Spoor zouden starten, kwamen we erachter dat de haarscheurtjes dermate groot waren geworden, waardoor er niet meer kon worden gewacht. We willen deze informatie voortaan beter delen met de vervoerders.”

“Om het geluidsoverlast te beperken zijn de spoorstaven in 2001 in hars gegoten. We hebben onvoldoende beseft dat het onderhoud van deze spoorstaven daardoor meer tijd kost en daardoor voor meer hinder zorgt.”

KPI Klanthinder

Uit het jaarverslag van ProRail blijkt dat het aandeel technische storingen in 2015 is gedaald van 36 procent in 2014 naar 32 procent in 2015. Het aantal sein- en wisselstoringen daalde in 2015 ten opzichte van 2011 met ruim twintig.

“Onze technische storingen zijn afgenomen, maar ik vind dat de reiziger en verlader daar nog te weinig van merken. Daarom gaan we ons de komende jaren veel meer richten op de storingen die de grootste klanthinder veroorzaken, bijvoorbeeld storingen op grote knooppunten.” Om meer rekening te houden met de verlader en reiziger heeft ProRail de KPI Klanthinder geïntroduceerd.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Financieel directeur ProRail: financiën zijn op orde

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail wil transparanter zijn over planning werkzaamheden”

Antoine Berben|12.05.16|20:42

Volgens mij hoeft Pro Rail niets meer e gaan verbeteren want het bedrijf verliest toch alle zelfstandigheid binnenkort en dat vind ik nog steeds heel erg goed.
Hopelijk verdwijnt de top met ERINGA dan in elk geval ook!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.