Spoorbrug Moerdijkbrug, foto: ProRail

‘Assetmanagement ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat’

Het assetmanagement van ProRail dient bij Rijkswaterstaat ondergebracht te worden. Als dat gebeurt dan kunnen spoedoperaties, zoals vorige week aan de Moerdijkbrug, mogelijk worden voorkomen. Ook zal de service naar de spoorgoederenvervoerders verbeteren. Dat verwacht Hans-Willem Vroon van RailGood, belangenbehartiger voor het spoorgoederenvervoer.



De belangenbehartiger van Rotterdam Rail Feeding, Locon, LTE, TX Logistik en DistriRail is ontevreden over het management van de herstelwerkzaamheden die vorige week van woensdag tot en met vrijdag plaatsvonden. ProRail zou het verzoek van de goederenvervoerders om de herstelwerkzaamheden in het weekend te laten plaatsvinden, naast zich hebben neergelegd. En dat terwijl er volgens RailGood aanwijzingen waren dat halverwege maart al bekend was dat er sprake was van schade aan de rails op de brug.

Herstelwerkzaamheden

“Wij hebben indicaties dat het halverwege maart al aanwijzingen waren dat er sprake was van schade aan de rails op de brug. Nu zijn er onnodig meer dan twee keer zoveel goederentreinen gedupeerd door de werkzaamheden doordeweeks te plannen.” 226 goederentreinen moesten worden omgeleid of geannuleerd, terwijl dit er in het weekend 103 waren geweest.

Hoewel ProRail de spoorgoederenvervoerders deels heeft gecompenseerd voor de omleidingen, beraadt RailGood zich op stappen tegen de spoorbeheerder. “Dit doen wij niet om de boel onnodig op scherp te zetten, maar om de positieve krachten bij ProRail aan het werk te zetten. We willen dat de positieve mensen, zoals Pier Eringa, uit de externe omgeving een stokje krijgen en die overdragen aan de interne omgeving.” Welke stappen dat precies zijn, kan RailGood nog niet bekendmaken.

Integratie Keyrail

Volgens RailGood is de integratie van Keyrail in ProRail mislukt. “Het was de bedoeling dat de service naar vervoerders vooruit zou gaan en die is juist achteruit gegaan. De organisatie is qua klachten van klanten niet in beweging. Dit is erger dan ambtelijk en erg reactief.”

“Wij zouden graag zien dat wij op voorhand worden geïnformeerd, zodat we onze klant op de hoogte kunnen brengen van hoe lang een vertraging gaat duren. Het gaat niet eens om de tonnen extra die deze omleidingen kosten. De échte kosten zitten hem in het imago. Buitenlandse verladers zullen wel denken: de Rotterdamse haven ligt er weer eens uit.”

Storingen infra

Volgens Vroon is het niet de eerste keer dat er op het laatste moment een defect in de infra naar voren komt. Ook op de Betuweroute zijn storingen volgens hem schering en inslag. “De situatie op de Moerdijkbrug is extra verontrustend omdat dit een negatieve uitstraling op verladers heeft. We hebben ProRail gewaarschuwd dat de assets op orde moesten zijn vóór de grote buitendienststelling voor de bouw van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen die zaterdag is gestart. Mensen zijn niet scherp geweest.”

DB Cargo wil niet reageren op de suggestie van RailGood om assetmanagement van ProRail bij Rijkswaterstaat onder te brengen. De spoorgoederenvervoerder geeft wel aan ‘de balans op te maken’ van de stremming van de Moerdijkbrug. Woordvoerder Jelle Rebbers: “Wij zijn nu de kosten in kaart aan het brengen die de tijdelijke sluiting met zich mee heeft gebracht. Daarbij gaat om het extra kosten gemoeid met het omrijden maar ook om treinen die wij hebben moeten opheffen. Op basis daarvan zullen wij – in KNV verband – in gesprek gaan met ProRail.”

Ordening spoorsector

Bij de spoorgoederenvervoerder heeft de last minute-onttrekking tot veel ‘gefronste wenkbrauwen’ geleid. “Vanzelfsprekend is er onder onze klantenkring alle begrip voor onderhoud aan het spoor vanwege een veilige berijdbaarheid maar de algemene reactie was toch wel: had ProRail dit niet zien aankomen?” DB Cargo gaat haar zorgen over de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor met ProRail delen.

ProRail zegt in een reactie dat ‘de discussie over de ordening van de spoorsector in Den Haag wordt gevoerd’ en geeft aan zich daar ‘niet in te mengen’. “Wij staan open voor elke structuurwijziging die bijdraagt aan het nog beter presteren van het spoor. Wij hopen alleen dat de een structuurwijziging niet de aandacht afleidt van de prestaties van het Nederlandse spoor verder te verbeteren. Met een nieuwe Raad van Bestuur werken vierduizend ProRailers elke dag met ziel en zaligheid aan een nog betere dienstverlening voor de Nederlandse treinreizigers en goederenvervoerders.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Assetmanagement ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat’”

Stoffel Bos|21.04.16|13:08

Wat denkt Railgood te bereiken met het onderbrengen van Assetmanagement van ProRail bij Rijkswaterstaat. Zou het dan echt beter geregeld zijn? (Denk aan de Tunnels van de A73 en de A2).
Wat de integratie van KeyRail betreft: Dezelfde mensen zitten daar nog op dezelfde plaats. Alleen wordt op dit moment veel achterstallig onderhoud (ontstaan in de Keyrail tijd) weggewerkt. Om dan van mislukking te spreken … Tsja.

Ik proef in het artikel wat persoonlijke frustratie van de RailGood woordvoerder.

Dieter de Vroomen|21.04.16|19:14

Te kort door de bocht, want de eigenaar van het spoor (Rijksoverheid) bepaalt de prestatie en de asset manager (ProRail) voert uit. Goede uitgangspunten kunnen de pijn van spoedreparaties verlichten. Bijvoorbeeld dat het goederenvervoer minimaal last heeft van reparaties. RailGood moet de minister vragen om betere uitgangspunten. Als die niet goed uitgevoerd worden, dan mag je bij ProRail aankloppen.

Als Rijkswaterstaat toch verantwoordelijk wordt, voorspel ik alsnog vele spoedreparaties.

Fred Bompa|22.04.16|12:54

Ja goed idee, we hebben het nou de groenteboer laten proberen laten we nu de slager er eens op los laten.Wat een onzin, gewoon goed onderhoud plegen en niet maar rekken om de kosten te drukken, en het onderhoud in de dienstregeling in plannen.Want nu is het zo dat de vervoerders een infra willen van 100% maar het onderhoud moet wel allemaal gebeuren als er geen treinen rijden, in een paar uurtjes in de nacht, en storingen ? nou nu niet hoor kom vannacht maar terug aannemertje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.