Betuweroute, goederenlijn

Werkzaamheden derde spoor Duitsland starten 16 april

Door werkzaamheden voor de aanleg van het derde spoor in Duitsland wordt het goederenvervoer vanaf zaterdag 16 april een half jaar omgeleid. Naast de twee bestaande sporen tussen Emmerich en Oberhausen komt een derde spoor te liggen. Daarmee krijgt de Betuweroute een betere verbinding met Duitsland en kunnen er in de toekomst meer goederentreinen van deze route gebruik maken.

De aanleg van het derde spoor vindt plaats tussen 2016 en 2022. Tot aan de realisatie worden er steeds langere periodes ingepland voor de werkzaamheden. Goederentreinen worden tijdens de werkzaamheden omgeleid via de Brabantroute en in mindere mate via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen gaan dan bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over. Het treinvervoer van gevaarlijke stoffen blijft zo veel mogelijk plaatsvinden over de Betuweroute.

Betuweroute

In Duitsland wordt 73 kilometer nieuw spoor aangelegd. Verder komen er over een lengte van 74 kilometer geluidsschermen, worden 11 stations omgebouwd, bruggen en viaducten aangelegd of aangepast en overwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. Op Nederlands grondgebied, tussen Zevenaar en de Duitse grens, wordt een extra spoor over een afstand van drie kilometer aangelegd. De Betuweroute is de belangrijkste spoorverbinding voor het goederenverkeer tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam en Europa. Vanwege de toename van het treinverkeer, is er extra ruimte op het spoor nodig.

Stuurgroep

Om de impact van de aanleg van het derde spoor in Duitsland te beperken is de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland opgericht. Hierin werkt ProRail samen met Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zit deze stuurgroep voor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Werkzaamheden derde spoor Duitsland starten 16 april”

Geert Bijker|01.04.16|08:41

Het komt wel goed met ProRail,wat spoorgoederenvervoer betrefd.

Hans Schoenmakers|01.04.16|11:34

De stuurgroep 3e spoor Dld heeft de impact van het werken aan het spoor slechts op economisch gebied beschouwd. De belangen van bewoners langs bijv. de Brabantroute worden niet meegewogen of gecompenseerd. Voor de werkzaamheden in Dld zijn nog maar enkele vergunningen verleend. Ze gaan zeker langer duren dan 2022. Tot die tijd blijft een spoorwegknelpunt in Venlo extra belast zonder compensatie van het Rijk. Venlo ligt niet in de randstad dat zegt genoeg! ERTMS op baanvak Eindh- Venlo noodzaak?!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.