Topman Reinhard Bamberger van Rail Cargo Austria AG, foto: Copyright Infrabel – Benjamin Brolet

‘Vrije markt ontbreekt bij keuze voor ERTMS-systeem’

Het ontbreken van een vrije markt, springen van migratie naar migratie, extreem hoge kosten voor installaties in treinmaterieel en een ingewikkeld autorisatieproces. Tegen deze problemen lopen spoorwegondernemingen aan bij de installatie van ERTMS, stelt topman Reinhard Bamberger van Rail Cargo Oostenrijk AG. De topman van de goederentak van ÖBB sprak vorige week zijn zorgen uit tijdens de UIC ERTMS World Conference in Brussel.

“Het is tien jaar na de start van ERTMS en wat is het resultaat? Wat is de meeteenheid? Zijn er meer treinen op het spoor gaan rijden tegen lagere kosten en zijn we efficiënter geworden?” Volgens Bamberger zijn de beloftes van ERTMS nog steeds niet waargemaakt en eisen de spoorvervoerders ‘resultaten voor hun treinoperatie’.

Struikelpunten

Volgens de directeur zijn er vier zaken waar spoorwegondernemingen tegenaan lopen. “Door de hoge kosten worden we gedwongen om naar onze bestaande vloot te kijken. De kosten voor de installatie van ERTMS bedragen tussen de 300.000 en één miljoen euro. Deze kosten zijn onacceptabel.” 

Daarnaast zijn de kosten voor het autorisatieproces veel te hoog, aldus Bamberger. “Er is een systeem naar de markt gebracht dat niet geautoriseerd is. Spoorwegondernemingen kopen dit systeem bij een fabrikant en staan vervolgens als klant alleen bij het autorisatieproces.”

“Er is nog geen standaardisatie voor de On Board Unit en er zijn nog veel onzekerheden over de versies van ERTMS.” De spoorindustrie legt op dit moment de laatst hand aan ERTMS Level 3. Deze versie van het Europese systeem zal volgens de fabrikanten de “capaciteit en de beschikbaarheid van het spoor verhogen”. Ook zal deze versie de total cost of ownership van het systeem verlagen, vertelde sales manager Rüdiger Brandt van Siemens tijdens het congres.

Bewezen technologie

Omdat er nog geen interoperabele Level 3-versie beschikbaar is in de markt die ook nog eens een bewezen technologie is, is er nog veel onzekerheid in de markt over het systeem. “Dit hindert ons aanbestedingsproces wat betekent dat weer meer kosten moeten maken”, aldus Bamberger. Daarnaast zouden de spoorondernemingen te afhankelijk van de producenten zijn. “Er is geen sprake van een vrije markt.”

Om te voorkomen dat het ERTMS-programma op een mislukking uitloopt, dienen er volgens de expert een aantal struikelpunten te worden overwonnen. “Er dient een serieus financieringsprogramma te komen voor de installatie van ERTMS. Daarnaast moeten aanvullende kosten worden voorkomen. We raden daarom sterk aan om Baseline 3 te bevriezen. Er dient tien jaar te worden gewacht totdat er een resultaat is. En we eisen sterke centralisatie.” Baselines zijn de sets Europese specificaties voor de functionaliteit van het ERTMS-systeem.

Baselines

Op dit moment ontstaan er problemen doordat sommige Baselines niet voorwaarts compatibel zijn, waardoor bijvoorbeeld een oudere versie niet aansluit op een nieuwere Baseline. Baseline 3 is opgezet om achterwaarts compatible te zijn met Baseline  2 implementaties, om alle gedane investeringen in Baseline 2 tracksides niet in gevaar te brengen.

Treinen met Baseline 3 aan boord kunnen over sporen rijden met Baseline 2 (2.3.0 d), alleen kunnen treinen met Baseline 2 niet altijd over Baseline 3 sporen rijden. Alleen voor de laagste systeemversie SV1.0 gaat dit zonder problemen. Het probleem zit in de praktijk niet zozeer in de Baseline specificaties an sich, maar in de vaak niet volledig geïmplementeerde, op het nationale netwerk en operationele regels afgestemde installaties aan boord van de trein en de wijze waarop het in het verleden in de infrastructuur is geïmplementeerd.

In Europa gaan de meeste plannen voor de uitrol van ERTMS uit van Baseline 3 installaties voor het treinmaterieel die zowel op bestaande Baseline 2 spoorgebonden installaties als geplande Baseline 3 spoorgebonden installaties kunnen rijden. Onlangs is Baseline 3 Release 2 uitgebracht die ERTMS meer stabiliteit moet geven en daarnaast een beperkt aantal extra benodigde, door de sector vereiste mogelijkheden geeft.

Toekomst ERTMS

Ook directeur Libor Lochman van de Community of European Railways (CER) gaf tijdens het congres aan dat er “voldaan moet worden aan een aantal voorwaarden” om ERTMS toekomstvast te maken. Zo gaf hij aan dat nationale imcompatibaliteiten moeten worden weggehaald en dat landen die het systeem nog niet hebben uitgerold moeten te kiezen voor een versie die aan de technische specificaties voor interoperabiliteit voldoet. Ook moeten volgens hem de autorisatieprocedures voor treinmaterieel te worden gestroomlijnd.

Marieke van Gompel

Lees meer over de ERTMS-conferentie in Brussel:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.