Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

België stelt verplichting ERTMS uit tot december 2016

België heeft de verplichting voor vervoerders om te rijden met systemen die aansluiten op ERTMS uitgesteld tot 12 december 2016. De eerder vastgelegde datum van 1 januari 2016 is niet gehaald. “De spoorwegondernemingen voor goederenvervoer die de Belgische spoorweginfrastructuur gebruiken zijn er niet in geslaagd om tijdig hun rollend materieel uit te rusten met de controle-commando-systemen ETCS of TBL1+”, meldt de Belgische koning in de Staatscourant. Gevolg zou zijn dat zij niet meer zouden kunnen rijden vanaf 1 januari 2016.

Ook een deel van de vloot gebruikt voor het internationale zou niet meer kunnen rijden. Dat zou volgens de Belgen zeer schadelijk zijn voor de sector van het spoorvervoer. En een risico inhouden op een modale verschuiving van het goederenvervoer per spoor naar de weg.

Uitstel

“Om dat te vermijden, is het noodzakelijk om gevolg te geven aan de vraag van de spoorwegsector en zijn leveranciers om de voorgenoemde limietdatum uit te stellen”, aldus de koning.

“Er wordt verwacht dat de spoorondernemingen en hun leveranciers alles in het werk zullen stellen om de nieuwe datum, vastgelegd op 12 december 2016, te respecteren. Daarboven zal de installatie van de controle-commando-systemen ETCS of TBL1+ progressief gerealiseerd worden tot 12 december 2016, en zal zo een constante vooruitgang van het veiligheidsniveau op het Belgische spoorwegnetwerk toelaten.”

Goederencorridor

Enkele maanden geleden bleek al uit de voortgangsrapportage van de Nederlandse overheid dat de installatie van ERTMS op het Europese spoor met enkele jaren tot tien jaar vertraagd was. De EU heeft vastgesteld dat het niet haalbaar is om de TEN-T goederencorridors voor de gestelde deadline met het beveiligingssysteem uit te rusten.

De Europese invoering van ERTMS moet grensoverschrijdend spoorvervoer makkelijker maken, omdat alle treinen met hetzelfde beveiligingssysteem uitgerust kunnen worden. Nu hebben individuele lidstaten nog allerlei eigen technische en functionele eisen, wat de mogelijkheden tot internationaal spoorgoederen- én passagiersvervoer zeer beperkt.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

5 reacties op “België stelt verplichting ERTMS uit tot december 2016”

Jo De Bosschere|24.12.15|12:01

De titel is zeer misleidend, er is geen enkel uitstel in het Ertms programma in België. Dit koninklijk besluit stelt enkel de demontage van het systeem memor-crododil op de lijnen uitgerust met ETCS 1-Tbl1+ uit met een jaar op vraag van de vervoerders.
Dus de verplichting dat de treinen van de vervoerders uitgerust zijn met ETCS of Tbl1+ om op deze lijnen nog te kunnen rijden is uitgesteld.

Arco Sierts|24.12.15|12:25

Als je het landspecifieke ETCS-packet 44 ziet als onderdeel van ETCS/ERTMS, dan klopt het wel. Systeemtechnisch en programmatisch is dat ook zo, maar zuiver normtechnisch gezien klopt het toch niet, omdat packet 44 landspecifiek is, en dus niet uniform. Toch is TLB1+ wel een belangrijke stap, omdat daarmee de fysieke interface al wel gestandaardiseerd wordt en de oude nationale treinbeinvloedings-interface afgeschaft kan worden. In het geval van Belgie heeft dat majeure voordelen.

Bogdan Godziejewski|24.12.15|12:32

Het is beter om Infrabel te feliciteren met ingebruikname van langste spoortraject in Europa uitgerust met ETCS tussen Antwerpen en Athus (429km van Corridor C ) 2 dagen geleden.
Jo de Boschere heeft helemaal gelijk – de verlenging is voor kleine goederevervoerders en heeft weinig te maken met de algemene ETCS implementatie op Belgische spoor. Bart Pals moet eigenlijk titel en tekst van zijn artikel corrigeren.

Bart Pals|24.12.15|13:15

Beste lezers, dank voor de feedback. Het gaat inderdaad om de verplichting voor vervoerders om hun materieel uit te rusten met systemen die aansluiten op ERTMS. De titel en intro zijn aangepast.
Fijne Kerst!

Rian van der Borgt|24.12.15|17:40

De verlenging is overigens niet alleen voor de kleine goederenvervoerders. De Traxxen hebben ook bij Mijn weten nog steeds geen TBL1+ of ETCS die werkt op lijn 25 (waar memor-krokodil zou verdwijnen) dus dat zou een groot probleem voor de Benelux geweest zijn…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.