Peter Füglistaler, Zwitserland, ministerie van Transport, directeur

Nieuwe Gotthardtunnel flinke impuls spoorgoederenvervoer

Het heeft bijna 20 jaar geduurd en 18 miljard euro gekost, maar volgend jaar is het zover. Dan is de spoorverbinding tussen onder meer Rotterdam en Milaan flink verbeterd omdat de nieuwe Gotthard-basistunnel in gebruik wordt genomen. Er kunnen 260 treinen per dag doorheen van maximaal 740 meter. De tunnel is 57 kilometer en daarmee de langste spoortunnel ter wereld. Maar het is wel belangrijk dat EU-lidstaten als Nederland, België, Duitsland en Italië zorgen voor standaardisering van hun spoor, zodat alle treinen makkelijk bij de betrokken landen de grens over kunnen. “Nationalisme moeten wijken voor het algemeen belang.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Gotthardtunnel flinke impuls spoorgoederenvervoer | SpoorPro.nl
Peter Füglistaler, Zwitserland, ministerie van Transport, directeur

Nieuwe Gotthardtunnel flinke impuls spoorgoederenvervoer

Het heeft bijna 20 jaar geduurd en 18 miljard euro gekost, maar volgend jaar is het zover. Dan is de spoorverbinding tussen onder meer Rotterdam en Milaan flink verbeterd omdat de nieuwe Gotthard-basistunnel in gebruik wordt genomen. Er kunnen 260 treinen per dag doorheen van maximaal 740 meter. De tunnel is 57 kilometer en daarmee de langste spoortunnel ter wereld. Maar het is wel belangrijk dat EU-lidstaten als Nederland, België, Duitsland en Italië zorgen voor standaardisering van hun spoor, zodat alle treinen makkelijk bij de betrokken landen de grens over kunnen. “Nationalisme moeten wijken voor het algemeen belang.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.