Railport Brabant, Tilburg

Nieuwe spoorgoederenverbinding tussen Tilburg en Hongarije

In Tilburg wordt vrijdagavond bij Railterminal Railport Brabant een nieuwe spoorgoederenverbinding in gebruik genomen naar Fokla in Hongarije. Het gaat om een bijzondere treindienst waarbij verschillende soorten ladingen gecombineerd worden in een goederentrein. De goederentrein zal in eerste instantie één keer per week rijden. Naar verwachting wordt het aantal ritten later uitgebreid.

In Tilburg worden zeven containers op de trein geladen. Deze containers bevatten diverse producten, waaronder meubels. Onderweg stopt de trein in het Duitse Hamm waar 24 ketelwagons met zonnebloemolie aan de trein worden gekoppeld. Daarna rijdt de trein door naar de eindbestemming in Hongarije. De railverbinding is een samenwerking tussen goederenvervoerder LTE, verlader Glencore, Versteijnen Logistics en MThode.

Railport Brabant

Railport Brabant bestaat sinds 2011 en is gevestigd op bedrijventerrein Loven waar ook NedTrain een werkplaats voor het onderhoud aan treinen. Het bedrijventerrein kreeg eind vorig jaar nog een nieuwe zuidelijke spooraansluiting waarmee de bereikbaarheid is verbeterd.

Naast de spoorverbinding met Hongarije biedt Railport Brabant ook treindiensten naar Slowakije en verzorgt dagelijkse goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. Railport Brabant is vanwege de ligging erg geschikt voor het verzorgen van goederenvervoer per trein naar Centraal Europa.

Lees ook:

DanubeGate verbindt Tilburg per spoor met Bratislava

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Nieuwe spoorgoederenverbinding tussen Tilburg en Hongarije”

Trein Acties|21.09.15|10:53

Het zal inderdaad wel niet bij één keer per week blijven, want dan zal het traject niet winstgevend zijn. Wel een hele coole ontwikkeling voor het Europees vrachtverkeer.

Hans Schoenmakers|25.09.15|08:50

Steeds meer goederentreinen via de Brabantroute richting Duitsland en verder. Fijn dat het goed gaat met onze bedrijvigheid en dus de economie. Die treinen zorgen echter ook voor extra overlast en langere wachttijden bij spoorwegovergangen. Door het grote tekort bij ProRail zal de staatssecretaris ongetwijfeld minder investeren in de spoorinfrastructuur buiten de Randstad. Wie is/zijn de dupe? Juist de bewoners aan de route waar nauwelijks ondertunneling van het spoor aanwezig is.

Jos Uitterhoeve|08.10.15|14:27

Helemaal mee eens. We zullen gewoon meer investeringen moeten doen op het gebeid van rail infra structuur. We kunnen in dit kader ook de hartekreet lezen van Trichet. Nederland moet meer uitgeven aan echte investeringen. Het handelsoverschot is groot genoeg.

Jos Uitterhoeve|08.10.15|14:28

Nog een probleem. Eindhoven. Geen noordelijke rondweg, maar een noordelijke treinverbinding. Verder is en blijft het probleem van de gelijkvloerse kruisingen. Dat wordt alleen maar erger.

John Bongarts|08.10.15|16:04

Dat veel goederen via het spoor verloopt is een goede zaak. Maar veel te vaak wordt de omgeving die met de overlast wordt geconfronteerd niet gehoord of vergeten. Het is maar een trein per week en de volgende week weer het zelfde verhaal het is maar een trein per week. En ondertussen zijn het er 180 goederentreinen die over de spoorwegovergang Vierpaardjes midden in de stad in Venlo rijden. En nog steeds geen tunnel!!!!!!!

Arco Sierts|08.10.15|23:27

@John: de verkeerslichten in Venlo staan ook regelmatig op rood. Veel vaker zelfs dan 180 keer per week; eerder 180 keer per dag, denk ik zo. Wat is nou eigenlijk je probleem?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.