Goederentrein, Dordrecht zuid, foto: Cock Koelewijn

Vervoerders schorten onderhandelingen met ProRail over gebruiksvergoeding op

De spoorgoederenvervoerders hebben op vrijdag besloten om hun overleg met ProRail over de gebruiksvergoeding voor 2016 op te schorten. Volgens de spoorvervoerders moet er eerst duidelijkheid komen over de randvoorwaarden. 

In het Algemeen Overleg zou donderdag eigenlijk onder meer over de gebruikersvergoeding, maar op het laatste moment werd dit onderwerp uit de agenda geschrapt. Daardoor is er nog steeds onduidelijkheid over de tarieven. De reden voor het uitstel was de hoog opgelopen ruzie tussen staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en ProRail-topman Pier Eringa die de gemoederen bezighield.

Vorige maand bepaalde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat ProRail de regionale vervoerders te veel liet betalen voor het gebruik van het spoor. Dit betekent een lastenverschuiving richting de spoorgoederenvervoerders die meer gaan betalen.

Onderhandelingsruimte

ProRail was daardoor verplicht de netverklaring aan te passen, waardoor het belangrijkste tarief voor de goederenvervoerders netto tot 58 procent hoger wordt. Ook gaf ProRail aan dat zij geen verdere onderhandelingsruimte heeft gekregen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De vervoerders onderhandelen jaarlijks met ProRail over de exacte tarieven op basis van de kaders die ieder jaar gesteld worden in de netverklaring.

KNV stelt in een persbericht dat de verhoging van de tarieven nadelige gevolgen heeft voor de concurrentiekracht van de Nederlandse verladers, de Nederlandse industrie en de Nederlandse handelssector. Ook de Nederlandse havens zullen volgens de organisatie nadeel ondervinden omdat geen enkel ander land prijsverhogingen van meer dan 5 procent kent of zal doorvoeren.

Duidelijkheid

De goederenvervoerders hadden juist om rust gevraagd en voorgesteld om de tarieven de komende vijf jaar met 2 á 3 procent per jaar te verhogen zodat er voor vervoerders en verladers duidelijkheid en stabiliteit zou komen. Op zo’n korte termijn met een dergelijk grote tariefverhoging komen is onbehoorlijk, aldus de spoorgoederenvervoerders.

KNV en andere partijen zijn inmiddels in beroep gegaan tegen het Besluit van de ACM en hebben de rechter verzocht om een voorlopige voorziening te treffen, gezien de ingangsdatum van medio december 2015.

Stijgende tarieven

Aanleiding voor de bezwaren van de spoorvervoerders zijn de sterk stijgende tarieven voor het gebruik van het spoor in 2015 en 2016. De gebruiksvergoeding stijgt van 299 miljoen in 2015 naar 330 miljoen euro in 2016, een stijging van 31 miljoen.

Het Kabinet Rutte I besloot in 2012 dat er een tariefsverhoging van 50 miljoen euro zou komen. Dit is later bijgesteld tot 31 miljoen euro. Dat is nog steeds te hoog, vinden de spoorvervoerders.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.