Goederentrein, Nieuwe Zijderoute, China-Rotterdam

KNV stapt naar rechter over hogere gebruikersvergoeding spoor

KNV Spoorgoederenvervoer heeft een kort geding aangespannen om het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de gebruikersvergoeding voor het spoor aan te vechten. De aanleiding voor de gang naar de rechter van KNV Spoorgoederenvervoer is het besluit van ACM dat de tarieven voor zwaardere treinen nog meer stijgen dan oorspronkelijk was voorzien. KNV stelt dat deze verhoging in strijd is met Europese regels.

ACM bepaalde vorige maand dat ProRail de regionale vervoerders, die veelal met lichte treinen rijden, te veel betalen voor het gebruik van het spoor. Dit gegeven leidt tot een lastenverschuiving, waardoor de spoorgoederenvervoerders die met zwaarder materieel rijden meer gaan betalen.

Stijgende tarieven

De aanleiding voor de bezwaren van de spoorvervoerders is de sterk stijgende tarieven voor het gebruik van het spoor in 2015 en 2016. De gebruiksvergoeding stijgt van 299 miljoen in 2015 naar 330 miljoen euro in 2016, een stijging van 31 miljoen.

Het Kabinet Rutte I besloot in 2012 dat er een tariefsverhoging van 50 miljoen euro zou komen. Dit is later bijgesteld tot 31 miljoen euro. Dat is nog steeds te hoog, vinden de spoorvervoerders. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Wij denken dat ProRail wat te gemakkelijk meegaat in het rechtstreeks ingrijpen door de politiek in de autonomie van ProRail. In Europese regels ligt vast hoe ProRail zich als spoorbeheerder dient te gedragen.”

Europese regelgeving

“De kern van de zaak is dat Europese regelgeving voorschrijft dat de tarieven direct moeten voortkomen uit de directe kosten. Als de politiek zegt dat er 31 miljoen euro bij komt, dan komt dit niet direct uit de kosten voort. We willen nu dat de rechter bepaalt of deze tariefsverhoging aan Europese regelgeving voldoet.”

ProRail bestrijdt dit en zegt dat de kosten alleen uit de exploitatie van de treindienst voortvloeien. “Bij het vaststellen van de gebruiksvergoeding op het spoor wordt gebruik gemaakt van rekenmodellen waarin variabelen zoals treingewicht, gemaakte kilometers en het aantal halteringen aan perrons zijn opgenomen.”

Omleidingsroute

De spoorbeheerder stelt dat de spoorgoederenvervoerders meer betalen vanwege de omleidingsroute door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland. “In 2016 kan de Betuweroute niet altijd optimaal gebruikt worden, vanwege werkzaamheden in Duitsland. Goederentreinen rijden dan om via het reizigersspoor. Door het omrijden betalen goederenvervoerders meer gebruiksvergoeding. Voor deze meerkosten heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor 2016 een subsidieregeling in het leven geroepen.”

Voor het gebruik van de goederenspoorlijn Betuweroute, waarvoor aparte tarieven gelden, blijven de kosten nagenoeg gelijk. ProRail meldt op haar website dat 80 procent van de goederentreinen, die van de Rotterdamse Haven naar Duitsland rijden, gebruikmaken van de Betuweroute. Dat doet ze op basis van cijfers uit 2014. Sinds april van dit jaar rijden er meer goederentreinen over het reguliere spoor vanwege de aanleg van het derde spoor in Duitsland. Mogelijk valt dit percentage daarom voor 2015 lager uit.

Tarieven

ProRail werkt de nieuwe berekening van de tarieven de komende weken uit. Daarna worden deze gepubliceerd en met de vervoerders gedeeld.

Marieke van Gompel

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “KNV stapt naar rechter over hogere gebruikersvergoeding spoor”

Paul Lamote|05.09.15|15:17

Het echte probleem is dat ProRail met geld smijt en een veel te dure interne huishouding heeft. Overal badkamers met gouden kranen, zie de onnodig dure stationspaleizen die worden gebouwd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.