Jean Pierre Loubinoux, directeur, UIC, foto: Philippe Fraysseix

Directeur UIC: spoor moet concurrentiepositie verbeteren

De transportsector zal zich in de toekomst steeds meer op de wensen van de reiziger en de verlader moeten richten, zonder direct voor een specifieke modaliteit te kiezen. Of het nu om zwaar goederenvervoer, elektrische auto’s of stedelijk OV gaat. Er dient een transportmix te komen, met het spoor als ruggengraat. Om dat te bereiken moet de spoorsector haar concurrentiepositie verbeteren. Dat zegt directeur Jean-Pierre Loubinoux van de International Union of Railways (UIC). Loubinoux geeft op 19 november een presentatie over Duurzaam spoor tijdens de Railway Technology Conferences in Parijs.

“Het spoor is verreweg de meest duurzame vervoersvorm. De internationale spoorsector is zich er bewust van dat ze een belangrijke rol speelt in het groene scenario van de Verenigde Naties. Er is een toekomst voor het spoor in de 21ste eeuw. Het spoor zal zich echter niet alleen ontwikkelen, dat gebeurt samen met andere modaliteiten.”

Transportmix

Om een volwaardige rol te vervullen in deze transportmix moet de spoorsector vervolgstappen maken op het gebied van duurzaamheid, kosten reduceren, de capaciteit verhogen en belemmeringen op het gebied van operabiliteit en administratie terugdringen, zegt Loubinoux. “Er moeten vervolgstappen worden genomen om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Bijvoorbeeld door elektrificatie van het spoor of het gebruik van duurzamere brandstoffen.”

“Tegelijkertijd dienen spoorbedrijven hun productiviteit te verhogen. Het spoor is een kostbare modaliteit als je kijkt naar de aanleg van de infrastructuur en de aanschaf treinmaterieel. Met een verhoging van de productiviteit, kunnen kosten worden teruggebracht. Dat kan onder meer door de kosten voor het spooronderhoud terug te brengen en op een duurzame manier om te gaan met onderdelen van treinen en spoorinfrastructuur.” 

Capaciteit spoor

Een andere manier om het spoor winstgevender te maken is de capaciteit verhogen. Dit kan volgens Loubinoux op verschillende manieren. “De capaciteit van het rollend materieel kan worden verhoogd door bijvoorbeeld met langere goederentreinen te rijden en ze zwaarder te beladen.”

“Ook nieuwe beveiligingssystemen voor het spoor kunnen ervoor zorgen dat er meer treinen op het spoor kunnen rijden. Denk aan de introductie van het Europese systeem ERTMS, waardoor treinen elkaar sneller kunnen opvolgen.”

Intercontinentale spoorcorridors

“De aanleg van intercontinentale corridors kan de rol van het spoor als ruggengraat van de transportsector verder versterken. Naast de technische interoperabiliteit zouden ook ook de administratieve verschillen tussen landen moeten worden weggehaald”, vindt Loubinoux.

Het financieringssysteem van het spoor zal ook veranderen, verwacht Loubinoux. “Je ziet dat in landen waar spoorsystemen innoveren en groeien dat er er een financieringsmix ontstaat tussen publiek en private investeringen. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.”

UIC

De Union Internationale des Chemins de fer (Internationale Spoorwegunie), is de wereldwijde organisatie voor de spoorsector. Het UIC is in 1922 opgericht met het doel om de onderdelen voor treinmaterieel en infrastructuur te harmoniseren en de technische eisen voor het spoor op internationaal niveau te regelen. De UIC heeft 240 leden verspreid over alle vijf continenten en het aantal groeit nog steeds. UIC heeft onder meer leden in Europa, Japan, China, Rusland, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

De Railway Technology Conferences vinden op 17, 18 en 19 november plaats op het hoofdkantoor van UIC in Parijs. Tijdens het congres worden de thema’s de thema’s ‘Wiel-rail contact en wissels’, ‘Geluid en trillingen’ en ‘Duurzaam spoor’ behandeld.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Nieuwe aanpak SNCF in onderzoek geluidsoverlast spoor

Meld je aan voor dit congres via:
http://www.railtech.com/en/conferences/paris-conference/register/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Directeur UIC: spoor moet concurrentiepositie verbeteren”

Erland Tegelberg|06.08.15|13:54

We kunnen de productiviteit veel beter verhogen door toelatingsprocedures te versnellen en de ambtelijke processen te vereenvoudigen. Internationale transporten zijn dramatisch complex en (dus?) traag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.