Ontsporing, goederentrein, Kijfhoek

‘Ontsporing bij Kijfhoek door verkeerd beladen wagon’

Het verkeerd beladen van goederenwagons is vermoedelijk de oorzaak van het ongeluk bij rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht vorige week dinsdag. Doordat de goederenwagons met ijzererts scheef beladen waren, zouden de wagons zijn ontspoord en gekanteld. Dat staat in een rapport met de eerste bevindingen van het onderzoek, meldt RTV Rijnmond.

Vervoerder DB Schenker Rail, ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) willen dit niet bevestigen, omdat het onderzoek nog niet is afgerond. Ook verlader Emo, waar de goederentrein werd beladen, wil geen commentaar geven. Het onderzoek zal waarschijnlijk nog enkele maanden duren.

Goederentrein

De goederentrein van DB Schenker is op de Maasvlakte gevuld met ijzererts uit Brazilië om vervolgens de weg te vervolgen naar een staalfabriek in het Duitse Dillingen. Tussen rangeerterrein Kijfhoek en de Betuweroute, ontspoorden 9 van de 35 wagons. Een aantal van de wagons vielen om. De wagons zijn daarbij tegen de bovenleiding terechtgekomen en een van de portalen viel daarbij om. Ook moesten spoorstaven, dwarsliggers en spoorgrind worden hersteld of vervangen.

Een eerste analyse zou hebben uitgewezen dat de wagons en de spoorinfrastructuur voor de ontsporing geen mankementen hadden. Ook waren de goederenwagons van tevoren nog getest en goedgekeurd. Daarom wordt er uitgegaan van een verkeerde belading.

Onderzoek

Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker: “Er kunnen nog geen voorlopige conclusies worden getrokken, want het onderzoek loopt nog. In het onderzoek worden drie zaken onderzocht: lag het aan de wagons, lag het aan de infrastructuur of lag het aan de belading van de wagons?”

“De goederentrein reed ten tijde van de ontsporing niet op Kijfhoek, maar op het hoofdspoor om vervolgens verder te rijden via de Betuweroute. Een machinist van ons zusterbedrijf DB Schenker Duitsland zat in de locomotief. Hij was erg geschrokken van de ontsporing, maar bleef verder ongedeerd.”

Spoorsector

Volgens Rebbers is het goed dat er gedegen onderzoek wordt gedaan, want er is ‘veel geld mee gemoeid’. “Ook willen we hier als spoorsector lering uit trekken, zodat dit soort incidenten in de toekomst voorkomen kan worden.”

Na het ongeluk haalde ProRail de elektriciteit van de bovenleiding. Daardoor konden er twee uur lang geen treinen rijden tussen Rotterdam en Dordrecht. Vrijdagochtend was Kijfhoek pas weer volledig bereikbaar. Dat was volgens ProRail veel sneller dan verwacht, want de prognose was dat de herstelwerkzaamheden tot zondag zouden duren.

Goederentrein

Ook de ILT wil niet op het onderzoek vooruitlopen. Woordvoerder Yeter Atmaca: “Wij kunnen nog geen uitspraken doen over de oorzaak van het ongeluk. ProRail en DB Schenker voeren op dit moment het onderzoek uit. Wij zijn hier als toezichthouder bij betrokken. Op basis van de informatieverzameling bepalen wij of wij een vervolgonderzoek gaan instellen.”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid voerde vorige week een verkennend onderzoek uit. Het is nog onbekend of zij een vervolgonderzoek naar de ontsporing instelt.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Ontsporing bij Kijfhoek door verkeerd beladen wagon’”

Florijn de Graaf|10.07.15|17:18

Op de foto zijn duidelijk lege wagons te zien. Aan de kleine zwarte hoopjes te zien betreft het hier een kolentrein en geen ertstrein.

Antoine Berben|23.07.15|14:17

Waarom zijn de sporen bij Kijfhoek voor zover voorzien van elektrificatie niet ondergebracht in een eigen afzonderlijke groep?
Nu konden er 2 uur lang geen personentreinen rijden tussen Rotterdam en Dordrecht terwijl deze toch echt helemaal niets te maken hebben met het rangeren van goederentreinen in Kijfhoek.
ProRail had dit nooit zo moeten laten installeren dan hadden passagiers geen last hoeven te hebben van deze situatie in Kijfhoek!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.