haven, Rotterdam, container, overslag

Havenbedrijf Rotterdam wil zelf spoorverbinding opzetten

Het Havenbedrijf Rotterdam wil een goede treinverbinding vanaf de Tweede Maasvlakte naar midden-Europa. Want de snelste containerhaven van Europa heeft pas echt profijt van haar technologische voorsprong als de hele transportketen is georganiseerd. Daarom gaat het Havenbedrijf zelf investeren in spoorlijnen.

Eerst wordt gekeken naar een treinverbinding met het zuiden van Duitsland. Hoewel Rotterdam de grootste haven van Europa is, komen de meeste goederen naar dat gedeelte uit Hamburg. Volgens Havenbedrijf-topman Castelein komt dat omdat Hamburg een betere spoorverbinding heeft met Zuid-Duitsland.

Spoorondernemers

Het Havenbedrijf gaat spoorondernemers financieel steunen, zodat de nieuwe treinlijnen binnen zes jaar op eigen benen staan. Want volgens Castelein is er sprake van een kip-ei probleem. Zolang er niet genoeg containers zijn, stapt het bedrijfsleven niet in. En die containers komen er nooit als er geen treinen zijn.

Hoeveel het Havenbedrijf wil investeren in de spoorlijnen zegt Castelein niet volgens het AD. De havenautoriteit had vorig jaar een omzet van 660 miljoen euro en noteerde een winst van 215 miljoen euro, die ze als dividend uitkeerde aan Rotterdam en de staat.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

3 reacties op “Havenbedrijf Rotterdam wil zelf spoorverbinding opzetten”

Wouter Mol|12.05.15|12:19

Havenbedrijf Rotterdam op het goede spoor.

jan reefhuis|13.05.15|13:39

Nooit verkeerd, de leiding in eigen hand nemen …

John rdam|14.05.15|11:37

“Daarom gaat het havenbedrijf zelf investeren in spoorlijnen”. ???
Volgens mij worden spoorlijnen aangelegd door rijksoverheden. Of gaat het Havenbedrijf zelf een tweede Betuweroute aanleggen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.