Bedrijfsspooraansluiting, bron: Dura Vermeer

EVO: bedrijven keren het spoor de rug toe

Stijgende kosten, toenemende onzekerheid en onvoldoende prioriteit zorgen ervoor dat handels- en productiebedrijven hun goederen steeds minder over het spoor laten vervoeren. Verladersorganisatie EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maatregelen neemt.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, signaleert dat bedrijven door alle obstakels overwegen om hun productie te verplaatsen of uit te wijken naar bijvoorbeeld vervoer over de weg. De Tweede Kamer debatteert woensdagmiddag met de staatssecretaris over het spoor.

Spooraansluitingen

Omdat de NS spooraansluitingen van de hand wil doen, dreigen bedrijven het spoor dat hun productielocatie op het hoofdnet aansluit tegen aanzienlijke bedragen zelf te moeten overnemen. De kosten voor het gebruik van het spoor gaan al omhoog. Vanaf 2016 verhoogt het kabinet de kosten voor het gebruik van het spoor met tien procent.

Handels- en productiebedrijven, vooral de chemische industrie, worden ook nog eens geconfronteerd met een verminderde capaciteit voor hun aan- en afvoer over het spoor gedurende de werkzaamheden aan het zogenoemde derde spoor in Duitsland. Bedrijven maken tijdens de bouwperiode tussen 2016 en 2022 daarom extra kosten maar krijgen hier geen compensatie voor. De spoorgoederenvervoerders krijgen dat wel.

Spoorgoederenvervoer

Het spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland, stelt EVO. “Het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven is voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen. Door de economische ontwikkelingen in Oost-Europa wordt het spoorvervoer ook steeds belangrijker voor handels- en productiebedrijven in Nederland.”

De belangenorganisatie wil daarom dat staatssecretaris Mansveld maatregelen neemt om bedrijven die op het spoor aangesloten zijn niet op kosten te jagen. Ook zou de staatssecretaris tijdens de werkzaamheden in Duitsland voldoende capaciteit kunnen garanderen, onder meer via andere spoortrajecten. Deze maatregelen moeten de stijgende kosten drukken en de toenemende onzekerheid zoveel mogelijk wegnemen, vindt EVO.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “EVO: bedrijven keren het spoor de rug toe”

Frederick Gerards|30.04.15|16:08

Ik snap dat heel goed van de bedrijven. De overheid heeft het rijden met goederentreinen veel duurder gemaakt, waardoor er geen goede concurrentie tussen spoor en weg mogelijk is. Tegelijk heeft de overheid het voor de binnenvaart goedkoper gemaakt door voor hen de zgn. rode diesel nog wél goed te keuren. De railgoederenvervoerders betalen de hoofdprijs voor diesel, die je in het havengebied wel móet gebruiken odat je anders niet bij de klant of terminal komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.