Geert Pauwels, directeur, NMBS Logistics

Nieuwe spoorverbindingen zorgen voor winst NMBS Logistics

Door de liberalisering van het spoor te omarmen in plaats van te vrezen heeft spoorgoederenvervoerder NMBS Logistics in vijf jaar tijd ruim 100 miljoen euro verlies in 2009 om weten te buigen tot 11 miljoen euro operationele winst in 2014. Dat zegt CEO Geert Pauwels van NMBS Logistics. “Waar we ons in het begin hebben gericht op overleven en kosten drukken, zijn we nu op een punt aangekomen dat we actief producten ontwikkelen en gebruikmaken van nieuwe technologieën.”

De goederentak van de Belgische spoorwegen was tussen 2008 en 2009 op sterven na dood, toen de crisis er nog bovenop kwam. Met name verspreid vervoer was een zwaar verlieslijdende tak. De liberalisering had toen de eerste concurrentie met zich mee gebracht, waar de monopolist destijds niet tegen was opgewassen. Pauwels: “Het vroegere B-Cargo was te weinig voorbereid op de liberalisering. Doordat de klanten alternatieven kregen, is de onderneming toen een deel van haar volumes verloren.”

Nieuwe spoorverbindingen

In het veranderproces waarin NMBS Logistics weer een winstgevend bedrijf werd, doorliep het bedrijf drie fases, zo stelt Pauwels. “De eerste, net na de liberalisering heeft men te lang lijdzaam toegezien en zijn er veel kansen verloren gegaan om concurrentieel te worden. Vanaf 2008 zijn we het heel actief gaan aanpakken, waarbij we een transformatieproces doorliepen gericht op overleven en kosten verminderen. Nu we financieel sterker staan, zijn we in de derde fase beland, waarin we ons richten op groei en innovatie.”

De spoorgoederenvervoerder is gestart met het ontwikkelen van nieuwe directe, internationale verbindingen voor verspreid vervoer. Zo lanceerde het bedrijf begin van deze maand de Swiss Xpress. Dit is een snelle en rechtstreekse spoorverbinding voor het verspreid vervoer tussen België en Zwitserland. Vanuit de haven van Antwerpen en Basel worden aansluitingen verzorgd naar alle spoorterminals in België en Zwitserland.

NMBS Logistics
Bron: NMBS Logistics

Modal shift

“Wij hebben nu een product met een snellere verbindingstijd en een hogere kwaliteit, “better, faster, smarter”. Daarmee willen we de modal shift naar het spoor versnellen”, aldus Pauwels. Dit zal niet de laatste verbinding zijn die wij opstarten, want er bestaat een grote vraag naar snelle, directe verbindingen”, zo voorspelt hij.

NMBS Logistics opent binnenkort nog een andere, nieuwe verbinding voor verspreid vervoer. Welke dat is, wil zij nog niet onthullen. Bij verspreid vervoer wordt een goederentrein samengesteld met wagons van verschillende bedrijven. Het verspreid vervoer was tot voor kort verlieslatend bij NMBS Logistics.

Innovatie

Naast het aanbieden van de directe spoorverbindingen zet de organisatie sterk in op innovatie om haar geplande groei te realiseren. NMBS Logistics kijkt daarbij naar technologieën uit andere industrieën, zoals de luchtvaart- en de auto-industrie. Zo is het bedrijf een testtraject gestart met een waarschuwingssysteem om machinisten alert houden.

“Een van de problemen die machinisten soms hebben is dat hun aandacht aan het einde van hun dienst verzwakt. In auto’s en vliegtuigen bestaan al systemen die detecteren of de bestuurder potentieel in slaap aan het sukkelen is. Daarbij zijn er sensoren die door middel van het meten van de hartslag en andere elementen dit kunnen vaststellen. Wij willen dit ook in de spoorsector toepassen, zodat dit systeem de machinist alert kan houden.”

E-learning

“Een ander voorbeeld is dat we onze treinbestuurder een tablet (RITA, Rail Information Train Assistant) hebben gegeven, waarop alle noodzakelijke informatie te vinden is. We kunnen hen hierdoor sneller op de hoogte brengen over het werk wat ze moeten doen en zij kunnen in real time feedback geven over het verloop van hun rit. Deze tablet biedt hen tevens  real time informatie over de reisweg en bijvoorbeeld over werkzaamheden aan het spoor.”

“Ook kunnen we via de tablets e-learning aanbieden, bijvoorbeeld om lijnkennis te verwerven. Via een filmpje leren ze alle ins en outs van een lijn, zoals bijvoorbeeld gevaarlijke punten en seinen. Op deze manier kunnen treinbestuurders kennis verwerven op een moment dat het hen past. Aan het eind van elke module wordt een test afgenomen en kennen ze onmiddellijk hun resultaat. Treinbestuurders raken op deze manier sneller bekend met spoortrajecten dan voorheen het geval was.”

Technisch schouwen

Zo is NMBS Logistics ook genomineerd voor de Young Innovation Award op Rail-Tech met de Mobile Information Assistant (MIA) voor wagenschouwers. “Voor een trein vertrekt moet die technisch geschouwd worden door een wagenschouwer. Voorheen werd dit op een papieren formulier ingevuld. De wagenschouwer loopt dan langs de wagon, vult het papier in en zorgt dat het formulier bij zijn leidinggevende terechtkomt, die dan de gegevens laat overtypen in het systeem.”

“Wij hebben een Mobile Information Assistant ontworpen. Daarbij krijgt de operator via een phablet (combi tussen smartphone en tablet) de benodigde informatie voor zijn volgende opdracht. Tijdens de uitvoering van zijn job kan hij de gegevens direct in het systeem invoeren. Als er schade is aan een wagon of locomotief dan kan hij via de phablet een foto maken en dit direct doorsturen. MIA zorgt voor kwalitatief betere uitwisseling van informatie. Daarnaast kan de trein sneller vertrekken.”

Technologieën

“Wij hebben in de afgelopen vijf jaar een organisatie gebouwd met jonge, gepassioneerde mensen. Wij gebruiken nu al die passie en talenten om nieuwe producten op de markt te zetten en al die technologieën toe te passen. We hebben met deze jonge mensen capaciteit gecreëerd en een dynamische organisatie van NMBS Logistics gemaakt.”

“Voor de ondersteuning van onze groeistrategie zoeken wij de samenwerking met universiteiten, zoals die in Antwerpen. We zijn ook erg blij dat de universiteit van Antwerpen een spoorschool is gestart. Het is logisch dat wij als grootste spooroperator en aanbieder van banen in de spoorsector ook daaraan meewerken. Wij hopen hier ook jonge talenten mee aan te trekken.”

Marieke van Gompel

Directeur Geert Pauwels van NMBS Logistics vertelt  op donderdag 26 maart over de transformering van NMBS Logistics tot een concurrerend en winstgevend bedrijf. Internationale sprekers staan tijdens dit vijfdaagse evenement stil bij onderwerpen als lightrail in stedelijke gebieden, hogensnelheidslijnen, duurzaamheid en innovatie, intelligent rail, liberalisatie van het spoor en ketenmanagement. Antwerp Rail School vindt van 23 tot en met 27 maart aan de Universiteit Antwerpen plaats en is een samenwerking tussen Lloyd’s Register Rail en TransportNet. Klik hier om je aan te melden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.