Noordtak Betuweroute, route N18/A18

Noordtak Betuweroute via Overijssel en Gelderland kost 1,7 miljard

De aanleg van een noordelijke tak van de Betuweroute die door de provincies Overijssel en Gelderland gaat, kost ongeveer 1,7 miljard euro. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer op basis van een onderzoek van Movares en Arcadis naar deze variant.

Movares en Arcadis deden onderzoek naar de kosten van een goederenspoorlijn langs de N18/A18. Daaruit blijkt dat de aanleg van een geheel nieuwe enkelsporige spoorlijn door de achterhoek, zoveel mogelijk gebundeld met de A18/N18 naar verwachting 1,7 miljard euro zal kosten (met een bandbreedte van 1,4 miljard euro tot 2,1 miljard).

In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel werd er eerder ook al een quickscan naar deze route uitgevoerd. Daarbij werden de kosten van de aanleg van deze goederenspoorlijn op 1,4 miljard euro geraamd. Het ministerie heeft Movares en Arcadis onder andere gevraagd om de resultaten uit de quickscan verder te toetsen om te komen tot een eenduidige uitspraak over de verwachte investeringskosten.

Varianten

Mansveld koos eerder voor de variant ‘kopmaken te Deventer’. De kosten hiervan werden geraamd op tussen de 2 en 4,7 miljard euro. De staatssecretaris koos ervoor om deze variant tot 2020 nog niet verder uit te werken, omdat de groei van het goederenvervoer minder groot is dan verwacht. Vanwege het uitstel hebben ChristenUnie en VVD een motie ingediend om ook de kosten van de aanleg van een goederenspoorlijn naast de N18/A18. Deze motie werd aangenomen door de Tweede Kamer.

De ChristenUnie en VVD vinden de variant die door Overijssel en Gelderland gaat veel beter dan de variant, waarbij alle goederentreinen in Deventer moeten keren, met de nodige overlast voor omwonenden. De route langs Deventer belast volgens hen het spoor in Oost-Nederland zwaar en zal veel hinder veroorzaken in de steden en dorpen langs de IJssellijn en de Twentelijn.

MER

De partijen willen dat deze variant wordt meegenomen in de tweede fase van de milieueffectrapportage (MER). De staatssecretaris ziet dit echter niet zitten. “Een dergelijk uitgebreid onderzoek op dit moment zou onrust en onzekerheid geven bij inwoners van Oost-Nederland, die met het recente besluit over de PHS Goederenroute Oost-Nederland juist voor de komende jaren is weggenomen.”

Mansveld stelt dat er vanwege de huidige verwachtingen over de groei van het spoorgoederenvervoer “geen noodzaak is om de goederenroute Oost-Nederland in te richten voor extra goederentreinen”. Als nieuwe goederenprognoses die rond 2017 gepland staan een ander beeld geven, dan is er volgens de staatssecretaris genoeg ruimte om te zorgen voor “een tijdige realisatie van voldoende spoorcapaciteit naar het Europese achterland”.

Lees ook:

ChristenUnie: Noordtak Betuweroute beter onderzoeken
‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Noordtak Betuweroute via Overijssel en Gelderland kost 1,7 miljard”

Brian Veltman|19.02.15|10:48

Bundeling met de N18/A18 is een gouden kans voor aanleg van de Noordtak en om extra overlast te vermijden. Ik stel voor dat de staatssecretaris zo snel mogelijk dit tracé vaststelt zodat iedereen weet waar we aan toe zijn en toekomstige aanleg niet wordt gehinderd door allerlei nieuwe obstakels. Groei van het goederenvervoer is een zekerheid. Bovendien kunnen we ons niet afhankelijk maken van Zevenaar-Oberhausen. Regeren is vooruitzien. Neem uw verantwoordelijkheid mevrouw Mansveld.

Noordtak Betuweroute combineren met de HSL-Oost lijkt mij interessant om te onderzoeken. Door deze combinatie ontstaat een krachtige bundel spoor die de oorspronkelijke gedachte aan het pan-Europese netwerk op zowel goederen- als reizigersvervoer completeert. Door synergievoordelen in voorbereiding, aanbesteding, bouw, onderhoud, exploitatie zijn enorm!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.