Lek, goederentrein, Kijfhoek

Boetes voor ProRail en Keyrail na bijna-ramp Kijfhoek

ProRail en Keyrail hebben van de rechter in Rotterdam elk een boete van een ton opgelegd gekregen voor het laten ontstaan van een gevaarlijke ethanol brand begin 2011 op rangeerterrein Kijfhoek. De rechter stelde dat het aan geluk te danken is dat er geen grote ramp is ontstaan.

De eis van de officier voor de aangeklaagde partijen was negen ton, maar de rechter oordeelde milder omdat er geen bewijs was van overtreding van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, zo meldt de NOS.

Ook zijn de bedrijven vrijgesproken van het structureel overtreden van de veiligheidsvoorschriften. ProRail had volgens de rechter wel moeten voorkomen dat de treinwagons botsten op het sorteerterrein, waardoor de ethanol in een van de wagons vlam kon vatten.

Brand

Tijdens de brand op 14 januari 2011 werd groot alarm geslagen. Bewoners in de omgeving zijn uit voorzorg geëvacueerd. Tanks met gevaarlijke stoffen zoals LPG zouden volgens de aanklacht tijdens de brand te traag zijn verplaatst, waardoor het ontploffingsgevaar onnodig lang voortduurde. Het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht werd op last van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na de brand enkele maanden stilgelegd om de situatie te verbeteren.

De bedrijven zijn wel schuldig bevonden aan het veroorzaken van de brand, een gevaarlijke situatie op het spoor en het overtreden van vergunningsvoorschriften. De rechter verwijt ProRail en Keyrail dat ze het risico niet serieus genoeg namen dat er in een dichtbevolkt gebied een ramp zou kunnen gebeuren. Dat het niet is gebeurd, is volgens de rechter te danken aan geluk.

Extra maatregelen

“We betreuren wat er is gebeurd en dat het bij veel mensen tot ongerustheid heeft geleid”, aldus Wim Knopperts, directeur Operatie tijdens de rechtzaak in november. “Wij vinden ook dat er op die dag zaken niet goed zijn gegaan.”

ProRail heeft na de brand in samenwerking met gemeente Zwijndrecht, toezichthouders en de Veiligheidsregio Zuid-Holland de veiligheidssituatie op Kijfhoek verbeterd. In juni dit jaar werd door ILT aan ProRail opnieuw een veiligheidsvergunning verleend.

Brandweerpost

Naar aanleiding van de brand is er op het rangeerterrein Kijfhoek een bedrijfsbrandweerpost ingericht. Er is een nieuw computersysteem in gebruik genomen, waarbij per wagon wordt geregistreerd welke stoffen er in zitten. Bovendien zijn aanvullende procedures van kracht geworden wat betreft de uitvoering van het rangeerwerk en zijn medewerkers extra getraind, verklaart ProRail.

Homme Heida

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Boetes voor ProRail en Keyrail na bijna-ramp Kijfhoek”

Frederick Gerards|16.12.14|15:25

Aan toeval te danken?
De procedures zijn correct gevolgd: Degene die het probleem heeft aangetroffen heeft juist gehandeld, de verkeersleiding heeft goed opgeschaald. Wat is hier toeval?
De overheid zit er vooral mee dat de brandweer, die letterlijk om de hoek zit, niet op tijd en adequaat reageerde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.