Spoorlijn vanuit Maasvlakte

Goederenspoorlijn van zee tot Zevenaar voorzien van ERTMS

De gehele spoorlijn tussen Maasvlakte en de Duitse grens, waaronder de Betuweroute, is sinds dinsdag volledig voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). De bestaande ATB-beveiliging bij Zevenaar is vervangen door ERTMS. In oktober werd het systeem bij Kijfhoek al in gebruik genomen.

Met ERTMS hebben treinen apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. De vervanging van het oude beveiligingssysteem is vooral belangrijk voor goederenvervoerders tussen de haven van Rotterdam en Duitsland.

Europese eisen

Zij hoeven niet langer meer te schakelen tussen verschillende beveiligingssystemen als ze Nederland inrijden, waardoor zij ook minder systemen aan boord hoeven te hebben. Ons land is het eerste land dat voldoet aan de Europese eisen om het hele traject Rotterdam-Genua van ERTMS te voorzien.

Het kabinet koos eerder dit jaar voor het Europese ERTMS als beveiligingssysteem op het spoor en in treinen. ERTMS verbetert de veiligheid, maakt het mogelijk landsgrenzen makkelijker te passeren en met hogere snelheden te rijden. Het systeem moet in 2022 in alle treinen zijn ingebouwd, in 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.