Goederentrein

Akkoord over uitbreiding netwerk van spoorgoederencorridors

De Europese transportministers hebben besloten om het netwerk van spoorcorridors voor het goederenvervoer uit te breiden. Daarbij wordt in Nederland Vlissingen aangesloten op Corridors 1 en 2, Amsterdam op Corridor 2, en Tata Steel in IJmuiden op Corridor 1. De Brabantroute wordt nu formeel aan Corridor 1 toegevoegd als omleiding voor de Betuweroute. De transportministers van dertien landen kwamen woensdag in Luxemburg bij elkaar ter ere van de ondertekening van het akkoord.

Volgens directeur Ad Toet van KNV worden er met de corridors gestage stappen in de goede richting gezet. “Daar moeten we in de EU vooral mee doorgaan. We hebben in Nederland die corridors hard nodig en we zijn blij dat ons ministerie en vooral ook de Duitse autoriteiten inclusief DB Netz dit voortvarend oppakken.”

Installatie ERTMS

Het toevoegen van de Brabantroute aan Corridor 1 als omleiding voor de Betuweroute zal volgens Toet ook helpen bij de besluitvorming over de installatie van ERTMS op de gehele Brabantroute. Dat geldt volgens hem ook voor het traject Eindhoven – Venlo dat nu nog niet in de planning voor installatie van ERTMS is opgenomen. Ook zal de toevoeging de spoorsector helpen bij het vinden van operationele oplossingen voor de periode van bouwwerkzaamheden op het traject Emmerich-Oberhausen, verwacht hij.

De spoorcorridors hebben als doel de organisatie van het treinverkeer eenvoudiger te maken en de verbinding tussen belangrijke logistieke en industriële centra makkelijker te maken. De corridors brengen grote verbeteringen voor de internationale goederenvervoerdiensten met zich mee.

Aanvragen

Met deze nieuwe ontwikkeling kunnen de spoorwegondernemingen en andere aanvragers alle informatie over de corridor terugvinden bij één uniek contactpunt. De capaciteit voor internationale goederentreinen zijn nu transparant te raadplegen in een catalogus van vooraf geregelde treinroutes (PaP). Deze routes kunnen vervolgens in een one-stop-shop geboekt worden en de toewijzing gebeurt in één keer.

Dit zal er naar verwachting voor zorgen dat aanvragers beter geïnformeerd zullen zijn, ook over spoorwerkzaamheden. Daarnaast is het de bedoeling dat deze efficiënter worden gecoördineerd door de diverse infrastructuurbeheerders.

Structuur

De beheersstructuur van deze corridors bestaat uit de ministeries in een Raad van Bestuur en de infrastructuurbeheerders en organismes voor de verdeling van de capaciteit in een Beheersraad. In dit Beheersraad functioneren twee overleggroepen. De ene verzamelt de spoorondernemingen en in de andere zetelen de havens en de corridor-terminals.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.