Spooraansluiting, chemiebedrijf

Mansveld: bedrijven betalen zelf voor kosten spooraansluitingen

Bedrijven met een spooraansluiting blijven betalen voor de kosten van het beheer en onderhoud, ook als deze worden ondergebracht bij ProRail. Wie er voor de kosten van eventueel achterstallig onderhoud opdraait, is nog onduidelijk. NS Spooraansluitingen wil het spooreigendom en het beheer afstoten. Een van de scenario’s is om de spooraansluitingen bij ProRail onder te brengen. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Woordvoerder Laura Kwakernaak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: “Nu betalen de bedrijven de kosten voor het beheer en onderhoud van de spooraansluitingen aan NS Spooraansluitingen. Een nieuwe beheerder zal dus ook betaald moeten worden voor het beheer van de spooraansluitingen. Bij het onderzoek naar hoe de taken van NS spooraansluitingen kunnen worden uitgevoerd, wordt naar verschillende scenario’s gekeken. Randvoorwaarde is dat het IenM en ProRail geen geld mag kosten.”

Spooraansluitingen

NS Spooraansluitingen wil de spooraansluitingen afstoten, omdat dit niet meer tot de kerntaken van NS behoort. In eerste instantie wilde NS het spooreigendom en het beheer aan de bedrijven met een spooraansluiting zelf overdragen. Maar nu daar veel weerstand tegen is, kijkt het ministerie nu ook naar andere scenario’s. Een van de scenario’s is om de spooraansluitingen bij ProRail onder te brengen.

Maar volgens Mansveld zullen de bedrijven ook in dat scenario zelf verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud én dat is volgens verladersvereniging EVO nou net waar bedrijven pertinent op tegen zijn. Beleidsadviseur Laurie d’Hont van EVO: “Dan worden zij verantwoordelijk voor alles wat er op dat stukje spoor gebeurt. Bedrijfsspooraansluitingen zijn vaak stukken spoor waar overwegen bevinden. Daar komen ongelukken vaker voor dan op andere stukken spoor. En dan zijn de bedrijven de pineut.”

Achterstallig onderhoud

“Daar komt ook nog eens bij dat veel van deze spooraansluitingen slecht onderhouden zijn. Op zich is het alleszins redelijk dat bedrijven voor het gebruik van een goed onderhouden aansluitingen betalen, maar het moeten betalen voor het beheer en het onderhoud raakt nu juist het tere punt. Hogere kosten zullen het gebruik van het spoor voor veel verladers nog minder aantrekkelijk maken. Bovendien vereisen beheer en onderhoud specifieke kennis en vaardigheden, die men niet heeft en waaraan men ook geen behoefte heeft”, aldus d’Hont.

Edwin Winterkamp van MoDuRail wees er eerder al eens op dat de kosten voor de spooraansluitingen afhangen van de eisen die hier in de toekomst aan worden gesteld. “Als de bedrijven waar spoorgoederenvervoer met lagere snelheden rijdt aan dezelfde eisen moeten voldoen als bijvoorbeeld het hoofdspoor, dan kunnen hiermee mogelijk hogere kosten gepaard gaan.” Volgens D’Hont is het onnodig dat er op de bedrijfsspooraansluitingen dezelfde hoge veiligheidseisen gelden als op het hoofdsspoor. “Anders krijg je een overdreven luxe lijntje wat voldoet aan allerlei eisen, waarvoor het niet eens gebruikt wordt.”

NS Spooraansluitingen

NS Spooraansluitingen, dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn ondernemingen die een economisch of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor. 

Om die reden stuurde NS Spooraansluitingen onlangs ondernemingen met een spooraansluiting een brief met het aanbod voor de overname. ProRail wil niet reageren op deze kwestie en zegt het besluit van het ministerie hierover af te wachten.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.