
Nederlandse havenstructuur beste ter wereld
Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2014-2015’. Het is de derde achtereenvolgende keer dat ons land de koppositie inneemt. Singapore staat net als vorig jaar op de tweede plek, de Verenigde Arabische Emiraten verdrong Hongkong van de derde plaats. België bleef zesde en Duitsland duikelde van negen naar veertien.
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote investeringsprojecten in Rotterdam tussen 2000 en 2014. Er werden en worden miljarden besteed aan uitbreiding van spoorwegen zoals de Havenspoorlijn en de Betuweroute, de aanleg van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag biobrandstoffen en energie zoals elektriciteit en LNG.
Maasvlakte 2
In de komende jaren blijft het investeringsvolume hoog, door onder andere de afronding van de capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor van de Maasvlakte naar het achterland en de start van fase 2 van de inrichting van Maasvlakte 2. Ook investeert het Havenbedrijf Rotterdam honderden miljoenen in het moderniseren van de oudere havengebieden Botlek, Waal/Eemhaven en de haven van Dordrecht. Hiernaast gaat het Havenbedrijf er van uit dat in de komende jaren het spoortracé Calandbrug wordt aangepakt en de Blankenburgtunnel wordt aangelegd.