Overslag Maasvlakte, containers, haven Rotterdam, foto: @Jan van der Vaart

Nederlandse havenstructuur beste ter wereld

Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2014-2015’. Het is de derde achtereenvolgende keer dat ons land de koppositie inneemt. Singapore staat net als vorig jaar op de tweede plek, de Verenigde Arabische Emiraten verdrong Hongkong van de derde plaats. België bleef zesde en Duitsland duikelde van negen naar veertien.
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote investeringsprojecten in Rotterdam tussen 2000 en 2014. Er werden en worden miljarden besteed aan uitbreiding van spoorwegen zoals de Havenspoorlijn en de Betuweroute, de aanleg van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag biobrandstoffen en energie zoals elektriciteit en LNG.

Maasvlakte 2

In de komende jaren blijft het investeringsvolume hoog, door onder andere de afronding van de capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor van de Maasvlakte naar het achterland en de start van fase 2 van de inrichting van Maasvlakte 2. Ook investeert het Havenbedrijf Rotterdam honderden miljoenen in het moderniseren van de oudere havengebieden Botlek, Waal/Eemhaven en de haven van Dordrecht. Hiernaast gaat het Havenbedrijf er van uit dat in de komende jaren het spoortracé Calandbrug wordt aangepakt en de Blankenburgtunnel wordt aangelegd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.