Spooraansluiting, chemiebedrijf

IenM overweegt onderbrengen bedrijfsspooraansluitingen bij ProRail

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt om het eigenaarschap van de spooraansluitingen van bedrijven bij spoorbeheerder ProRail onder te brengen. De NS wil het spooreigendom en het beheer aan bedrijven zelf overdragen, maar de bedrijven willen dat niet. “Het ministerie beziet op dit moment in overleg met de sector hoe er met de spooraansluitingen kan worden omgegaan. Het klopt dat het neerleggen van het eigenaarschap bij ProRail één van de scenario’s is”, zegt een woordvoerder desgevraagd.

De woordvoerder benadrukt echter dat er naar verschillende scenario’s en de consequenties daarvan wordt gekeken. Ook blijft het ministerie bij haar standpunt de spooraansluitingen als ‘een private taak’ te zien.

Overdracht

Op de gevolgen die een eventuele overdracht van het eigenaarschap of het beheer naar ProRail voor de spoorbedrijven heeft, wil het ministerie niet vooruitlopen. “De gesprekken met de sector lopen op dit moment nog. De input van de sector, waaronder NS en ProRail is hierbij van groot belang”, aldus de woordvoerder.

Volgens Edwin Winterkamp van MoDuRail kan de overdracht van het eigenaarschap of het beheer van de bedrijfsspooraansluitingen naar ProRail mogelijk extra kosten voor de bedrijven met zich meebrengen. “De eisen van ProRail zijn wellicht te generiek voor het doel van een goederenspooraansluitingen. Als de bedrijven waar spoorgoederenvervoer met lagere snelheden rijdt aan dezelfde eisen moeten voldoen als bijvoorbeeld het hoofdspoor, dan kunnen hiermee mogelijk hogere kosten gepaard gaan.” MoDuRail is een samenwerkingsverband van Movares en Dura Vermeer Railinfra dat zich richt op particuliere bedrijfsspooraansluitingen.

Concessie

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks heeft er deze week bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu op aangedrongen om te onderzoeken of de taken van NS voor wat betreft de bedrijfsspooraansluitingen kunnen worden ondergebracht bij ProRail. Zij wijst er daarbij op dat het belangrijk is dat bedrijven vanwege de ‘positieve milieuprestaties van het spoorgoederenvervoer’ op een goede manier aangesloten dienen te blijven op het spoornet.

Ook verladersorganisatie EVO en Havenbedrijf Rotterdam pleiten ervoor dat de bedrijfsspooraansluitingen in handen van ProRail komen te liggen. EVO stelde eerder al voor om de spooraansluitingen in de beheersconcessie van ProRail voor de periode 2015-2025 vast te leggen.

Beheer

NS Spooraansluitingen (NSS), dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. 

Omdat spooraansluitingen niet meer de core business is van NS, wil het spoorbedrijf deze aansluitingen afstoten. Om die reden stuurde NS Spooraansluitingen onlangs ondernemingen met een spooraansluiting een brief met het aanbod voor de overname. In de brief stelt NS de bedrijven voor de keuze om of de verbinding van NSS over te nemen óf ze door NSS af te laten breken op kosten van het desbetreffende bedrijf. Dit leidde tot veel onrust bij de spoorbedrijven die ook al kampen met de gevolgen van economische crisis.

Naar aanleiding van de brief maakte MoDuRail bij diverse bedrijven een taxatie van de restwaarde en de rest levensduur van de spooraansluiting. Daaruit bleek dat de staat van sommige bedrijfsspooraansluitingen enigszins te wensen overlaat. Het is daarom nog maar de vraag of deze verbindingen zullen voldoen aan de hogere eisen van ProRail. Het ministerie verwacht na de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven over de spooraansluitingen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “IenM overweegt onderbrengen bedrijfsspooraansluitingen bij ProRail”

Tjeerd Meere|14.08.14|17:41

Ik vind dat ik de spoorlijn moet onderhouden waarmee ik als particulier geld verdien. Het is niet juist om mijn aansluiting ten laste van het Nederlandse volk te brengen of……..Dat NS hierin geen rol meer heeft lijkt mij duidelijk. Zij hebben helemaal geen goederenvervoer meer. Splitsen en knopen hebben we gedaan zonder de nettenbouwer te raadplegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.