Ruim 37 miljoen EU-subsidie voor projecten ERTMS

De Europese Commissie heeft voor meer dan 320 miljoen euro aan subsidies toegezegd voor investeringen in de optimalisatie van de Europese infrastructuur en transport. Zo wordt er 37,5 miljoen euro in verschillende Europese ERTMS-projecten gestoken en krijgt Nederland ruim 5,5 miljoen euro voor uitgebreide studie naar het oplossen van het knelpunt rond de Calandbrug bij Rozenburg. Dit om goederenvervoer op de corridor Nederland-Duitsland en daarbuiten te garanderen.

In totaal zijn al 106 Europese projecten aangewezen die voor één- en meerjarige EU-subsidies in aanmerking komen, waaronder verschillende spoorprojecten. “Deze sleutelprojecten met toegevoegde waarde voor Europa, zullen bijdragen aan een compleet en naadloos transportnetwerk voor goederen en mensen in de gehele Europese Unie”, zo liet de vice-president van de Europese Commissie, Siim Kallas in een verklaring weten.

Projecten

Tot de 52 meerjarige gesubsidieerde projecten behoren onder andere tien projecten op het gebied van ERTMS. Voor die projecten is een totaalbedrag van 37,63 miljoen euro gereserveerd. De ERTMS-subsidies gaan onder meer naar de modernisering van tien locomotieven van Crossrail Benelux met ETCS 2.3.0d en het verkrijgen van toestemming om ze in Nederland, België en Duitsland in te zetten. Daarnaast moet bij drie van de locomotieven de hardware voor Baseline 3 aangelegd worden, waardoor het in de toekomst mogelijk is om het systeem te upgraden.

Ook de NMBS krijgt subsidie om datzelfde systeem in 64 locomotieven te installeren die voor passagiersvervoer tussen Brussel en Luxemburg worden ingezet. Weer een ander deel van de subsidie gaat naar de retrofit van bestaande voertuigen die al op het Deense netwerk worden ingezet. Rail Net Denmark, de aanvragende partij, gaat over naar Baseline 3 en wil met de subsidie tests gaan uitvoeren en de voertuigen moderniseren.

Goederenvervoer

De Europese Commissie heeft een subsidiebedrag van 5.530.500 euro toegekend voor uitgebreid onderzoek naar mogelijke oplossingen voor het knelpunt bij de Calandbrug, waarmee zowel de levensduur als het capaciteitsprobleem moeten worden aangepakt. De Calandbrug bij Rozenburg is een stalen hefbrug uit 1969 die sterk verouderd is. De brug is een toekomstig knelpunt voor onder andere het treinverkeer bij Rotterdam.

In 2020 is de brug aan het einde van haar technische levensduur, wat maakt dat een structurele oplossing noodzakelijk is om goederenvervoer op de corridor Nederland – Duitsland en daarbuiten te garanderen. Daarnaast is een oplossing ook voor het water- en wegverkeer van belang.

Infrastructuur

Partijen die duurzame technologieën in het grensoverschrijdend vervoer door Europa toepassen, kunnen in aanmerking komen voor de Europese subsidie Trans-European Network Transport (TEN-T). Voor de periode van 2014 tot 2020 is een subsidiebedrag van bijna 12 miljard euro beschikbaar om het vervoersnetwerk in de EU te verbeteren. Onder andere de spoorsector kan aanvragen doen voor deze financiële steun.

Door middel van TEN-T-subsidies moeten alle delen van het Europese continent met elkaar verbonden worden. Gaten in het transportnetwerk tussen verschillende EU-lidstaten worden op die manier gedicht en de knelpunten die het goed functioneren van internationale markt verstoren, kunnen worden aangepakt. Daarnaast heeft het politieke besluit ten doel technische belemmeringen voor het spoorverkeer in de kiem te smoren. Het gehele project moet de economie binnen de EU helpen herstellen en groeien, zo heeft de Europese Commissie besloten.

Transport

Van de subsidiegelden gaat 230 miljoen euro naar de meerjarige projecten voor infrastructuur en milieu. De EU verstrekt daarnaast 90,7 miljoen euro aan 54 enkeljarige projecten die zich richten op verschillende vormen van vervoer en koolstofarm vervoer. Het gaat daarbij om onderzoek naar en de stimulering van innovatie en nieuwe technieken voor transport en infrastructuur. Ook wordt geïnvesteerd in faciliteiten die bijdragen aan decarbonisatie van transport, zo blijkt uit data van de Europese Commissie.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.