Betuweroute

Tweede Kamer wil voldoende capaciteit voor spoorgoederenvervoer

De Tweede Kamer wil dat ProRail voldoende capaciteit voor het internationaal spoorgoederenvervoer vrijmaakt. Om dit te realiseren moet de spoorbeheerder jaarlijks de verwachte en gerealiseerde volumegroei en de kwaliteit van de treinpaden op het Nederlandse spoor terugkoppelen aan de Tweede Kamer. Dit wordt in de beheersconcessie van 2015-2024 opgenomen. De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van Betty de Boer van de VVD hierover aangenomen.

De concurrentiepositie van de Nederlandse industrie en havens wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van internationale spoorverbindingen. Daarnaast staat in de Lange Termijn Spooragenda de ambitie opgenomen dat er voldoende ruimte moet zijn om de groei van het spoorgoederenvervoer mogelijk te maken. Daarom wil de Tweede Kamer nu via de beheersconcessie mogelijk maken dat er voldoende capaciteit wordt vrijgemaakt voor het spoorgoederenvervoer.

Belang spoorgoederenvervoer

De spoorgoederensector vervoert in Nederland jaarlijks circa 40 miljoen ton goederen met een toegevoegde waarde van om en nabij 150 miljoen euro. Belangenorganisaties EVO en KNV gaven eerder al aan dat het grote belang van het spoorgoederenvervoer vaak ondergeschikt wordt gemaakt aan het personenvervoer over spoor. Zij pleiten ervoor dat er meer gebalanceerde afwegingen gemaakt moeten worden, zodat de meest optimale keuzes voor zowel goederen- als personentransport gemaakt kunnen worden.

Om de positie van de spoorgoederenvervoerders te verbeteren hebben KNV en EVO er eerder dit jaar voor gepleit om een directeur spoorgoederenvervoer in de directieraad van ProRail op te nemen. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft aangegeven hier positief tegenover te staan en in ieder geval een commissaris goederenvervoer aan te willen stellen.

Lees ook:

Mansveld positief over directeur spoorgoederenvervoer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.