Lange duur aanleg Duits deel Betuweroute benadeelt Rotterdamse haven
Het achterland van de Rotterdamse haven is de afgelopen dertig jaar gekrompen. De lange duur van de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute gooit roet in het eten bij het verbeteren van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. Een goede railverbinding van Rotterdam naar Duitsland kan ervoor zorgen dat de concurrentiepositie van de Maasstad wordt veiliggesteld. Maar goederentreinen kunnen pas vanaf 2022 over deze spoorlijn rijden. De lobby van de Duitse havens en Deutsche Bahn heeft de start van de aanleg lange tijd tegengehouden, zo concludeert historica Klara Paardenkooper van de Erasmus Universiteit in haar proefschrift.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dom en voorbarig om dit prestigeproject Betuwelijn aan te leggen, terwijl de Bundesrepublik de prioriteiten legde bij het verbeteren van de infrastructuur in de Neue Bundesländer en voorlopig niet van plan was de lijn voorbij de Elterberg te verlengen. Heb overigens nog nooit een trein over de Betuweroute met zijn rare, kromme stroommasten zien rijden, terwijl het goederenverkeer naar Noordduitsland gewoon gebruik blijft maken van de “oude” spoorwegen en ook van de Flevo/Hanzelijn.