goederentrein, Betuweroute

‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’

Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo’n rit 4 tot 4,5 uur. Daarnaast maken de ongelijkvloerse kruisingen het spoor veiliger en de korte verbinding buiten de woonkernen om zorgt voor minder geluidsoverlast. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen vinden dat de quickscan die zij hebben laten maken aanleiding geeft om een verdere uitwerking van de Noordtak serieus en gedetailleerd te onderzoeken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’”

Beter Trein|27.05.14|10:51

(Internationaal) goederenvervoer over speciaal goederenspoor.
Rail Freight Corridors zijn efficiënt dedicated system voor Europees/internationaal goederentransport. Geen goederentrein-sluiproutes over personenspoor via Oldenzaal, etc.
RFC’s deugdelijk en veilig normeren (ISO, API, AMSE, DIN,TüV, APK, etc.).
(Internationale) criminaliteit, terrorisme en rampen voorkomen met deugdelijk continue toezicht, handhaving, beveiliging en regelmatig kwalitatief onderhoud

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’ | SpoorPro.nl
goederentrein, Betuweroute

‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’

Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo’n rit 4 tot 4,5 uur. Daarnaast maken de ongelijkvloerse kruisingen het spoor veiliger en de korte verbinding buiten de woonkernen om zorgt voor minder geluidsoverlast. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen vinden dat de quickscan die zij hebben laten maken aanleiding geeft om een verdere uitwerking van de Noordtak serieus en gedetailleerd te onderzoeken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’”

Beter Trein|27.05.14|10:51

(Internationaal) goederenvervoer over speciaal goederenspoor.
Rail Freight Corridors zijn efficiënt dedicated system voor Europees/internationaal goederentransport. Geen goederentrein-sluiproutes over personenspoor via Oldenzaal, etc.
RFC’s deugdelijk en veilig normeren (ISO, API, AMSE, DIN,TüV, APK, etc.).
(Internationale) criminaliteit, terrorisme en rampen voorkomen met deugdelijk continue toezicht, handhaving, beveiliging en regelmatig kwalitatief onderhoud

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.