goederentrein, Betuweroute

‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’

Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo’n rit 4 tot 4,5 uur. Daarnaast maken de ongelijkvloerse kruisingen het spoor veiliger en de korte verbinding buiten de woonkernen om zorgt voor minder geluidsoverlast. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen vinden dat de quickscan die zij hebben laten maken aanleiding geeft om een verdere uitwerking van de Noordtak serieus en gedetailleerd te onderzoeken.

Aanleg van een Noordtak levert het havengebied volgens de Quickscan in 2030 ruim 81 miljoen euro op ten opzichte van de huidige referentieroutering door de Randstad. Als oorzaken worden genoemd kortere en meer betrouwbare reistijden, een verbetering van de effecten op de leefomgeving en een robuuster netwerk voor passagiersvervoer in Nederland.

Noordtak

De Noordtak zorgt volgens de onderzoekers voor een “toekomstvaste verbinding, omdat in de basisraming de Noordtak al gereed is gemaakt voor de eventuele aanleg van een tweede spoor”. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu neemt naar verwachting eind deze maand een besluit over de route voor het goederenvervoer in het oosten van het land.

Het ministerie wil meer ruimte vrij maken voor personenvervoer in de Randstad en daarom goederenvervoer richting Duitsland van bestaand spoor in het westen halen. De treinen rijden via de Betuweroute, maar de aansluiting van het Duitse deel van de goederenspoorlijn moet nog worden aangelegd. Het ministerie wil tot die tijd het goederenvervoer over bestaand spoor naar Oldenzaal aan de grens leiden.

Routering

Naar een noordelijke aftakking van de Betuweroute is in de jaren negentig en in 2012 ook al onderzoek gedaan. Volgens Mansveld gaat de aanleg van een Noordtak tussen de 2 en 4,7 miljard euro kosten. Daarom gaf zij eerder aan het te duur te vinden.

De provincies Gelderland, Overijssel en het Havenbedrijf stellen nu dus op basis van de Quickscan dat het veel goedkoper kan. Gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland: “De Noordtak is sneller, veiliger en zorgt voor minder overlast. De kosten zijn lager en de baten zijn hoger dan verwacht. De Noordtak maakt de Betuwelijn af. Wij verwachten dan ook dat staatssecretaris Mansveld de Noordtak als volwaardig alternatief meeneemt in de besluitvorming over het goederenvervoer in Oost-Nederland.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Aanleg Noordtak Betuweroute kan 600 miljoen goedkoper’”

Beter Trein|27.05.14|10:51

(Internationaal) goederenvervoer over speciaal goederenspoor.
Rail Freight Corridors zijn efficiënt dedicated system voor Europees/internationaal goederentransport. Geen goederentrein-sluiproutes over personenspoor via Oldenzaal, etc.
RFC’s deugdelijk en veilig normeren (ISO, API, AMSE, DIN,TüV, APK, etc.).
(Internationale) criminaliteit, terrorisme en rampen voorkomen met deugdelijk continue toezicht, handhaving, beveiliging en regelmatig kwalitatief onderhoud

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.