Goederentrein op de Betuweroute

KNV en EVO willen goederendirecteur in directieteam ProRail

KNV Spoorgoederenvervoer en verladersorganisatie EVO willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu zorgt dat er een goederendirecteur in het directieteam van ProRail komt. Op die manier wordt volgens hen het goederenvervoer op het spoor beter verankerd. De spoorbeheerder, die ook gaat over de toewijzing van treinpaden voor goederentransporten, heeft in haar raad van bestuur niemand benoemd die specifiek het belang van het spoorgoederenvervoer vertegenwoordigt. En dat moet anders, vinden de belangenorganisaties voor spoorgoederenvervoerders.

De spoorgoederensector vervoert in Nederland jaarlijks circa 40 miljoen ton goederen met een toegevoegde waarde van om en nabij 150 miljoen euro. Toch wordt het grote belang van het spoorgoederenvervoer vaak ondergeschikt gemaakt aan het personenvervoer over spoor, vinden EVO en KNV. Dat zit de partijen uit het bedrijfsleven dwars. Zij vinden dat er meer gebalanceerde afwegingen gemaakt moeten worden, zodat de meest optimale keuzen voor beide typen transport, goederen én personen, gemaakt kunnen gaan worden. Dat kan volgens hen door een goederendirecteur in het directieteam van ProRail op te nemen.

Aansturing

De wens van eenduidige en sectorgerichte aansturing sluit aan bij de aanbevelingen van de commissie Kuiken om ‘dubbelingen weg te halen’ in het infrastructuurbeheer. Staatssecretaris Mansveld liet onlangs al weten haar invloed op de directie van ProRail te willen vergroten. Daarnaast is zij voornemens het managen van het spoorgoederenvervoer binnen deze organisatie te beleggen.

De sector kampte enkele jaren met verminderde omzetten, maar werd vanwege haar economische belang en duurzame karakter recentelijk door het kabinet aangemerkt als groeisector. Het is nu het moment om de ambities van het door de sector opgestelde Aanvalsplan Spoorgoederen te realiseren: vergroot klantgerichtheid, verlaag de kostprijs en verhoog de flexibiliteit. Dit is volgens EVO en KNV “een flinke, maar aangewezen klus voor een speciale directeur goederenvervoer” bij ProRail.

Werkzaamheden Betuweroute

Na de aanleg van het derde spoor Emmerich-Oberhausen zal de Betuweroute haar rendement voor Nederland gaan opleveren. Dit zal echter vanaf 2022 gebeuren als de bouwwerkzaamheden zijn afgerond. De eerste ramingen van de economische schade die wordt veroorzaakt door de werkzaamheden tussen 2015 en 2022 komen uit op 25 miljoen euro per jaar. In de tussenliggende periode is volgens de belangenorganisaties een sterke directievoering van ProRail nodig, om mogelijke verdere schade voor de Nederlandse economie te beperken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.