Betuweroute, goederenlijn

EVO: kabinet moet inspelen op groei spoorgoederenvervoer

Het kabinet kan het prille herstel van de Nederlandse economie versnellen door de toenemende administratieve lasten voor het bedrijfsleven een halt toe te roepen, te investeren in infrastructuur en controles op het spoorgoederenvervoer efficiënter te maken. Dit stelt verladersorganisatie EVO voorafgaand aan de begrotingsonderhandelingen die maandag beginnen.

Volgens EVO, belangenbehartiger van 20.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben, kunnen relatief kleine investeringen meer economische groei creëren. Herstel van de economie betekent dat bedrijven de komende jaren meer goederen maken en verhandelen. EVO vraagt het kabinet om deze toenemende goederenstroom de ruimte te geven.

Voorschriften

Veiligheids-, hygiëne- en milieuvoorschriften zijn slechts een kleine greep uit de honderden regels waar bedrijven rekening mee moeten houden. Het kabinet wil de regeldruk verminderen, maar volgens EVO moeten nieuwe regels tegelijkertijd kritisch beoordeeld worden.

De komende jaren worden er duizenden kilo’s grondstoffen en honderdduizenden producten meer over de Nederlandse spoor, snel, en vaarwegen vervoerd. Gerichte investeringen in infrastructurele knelpunten zijn volgens EVO daarom essentieel. De werkzaamheden aan de Betuweroute vragen volgens EVO om meer ruimte voor alternatieve routes voor het spoorgoederenvervoer.

Betuweroute

Door werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder treinen van dit spoortraject gebruik maken. De treinen die daar overheen zouden gaan, moeten dan via een andere route vervoerd worden. Dan kan bijvoorbeeld via de zogenoemde Brabantroute. Dit leidt echter tot onrust bij omwonenden daar. Sommige lokale politici willen het goederenvervoer op die andere routes daarom minimaliseren.

Woordvoerder Raymond Mens van EVO: “Volgens EVO moet de Tweede Kamer het vervoer over andere routes juist faciliteren. Dit is een kleine investering met hoog rendement. Omdat de haven van Rotterdam blijft groeien, mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte, is het goederenvervoer van en naar de haven voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen. Voldoende spoorcapaciteit over de Betuweroute is daarom belangrijk.”

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “EVO: kabinet moet inspelen op groei spoorgoederenvervoer”

StichtingSpoorhinder|10.04.14|13:46

Na een halve eeuw burgers opzadelen met onveiligheid, geluid en trillingen is de grens bereikt. Burgers moeten zich bekommeren om het milieu om vervolgens de overlast van het spoorgoederenvervoer te accepteren. EVO moet zich niet inspannen voor extra capaciteit op het bestaand spoor maar de realisatie van een gezonde infrastructuur met een moderne invulling. EVO geeft te kennen als organisatie geen maatschappelijke verantwoordelijkheid te dragen.

Ans van Duuren|12.04.14|23:49

Helemaal met Stichting Spoorhinder eens. Denk eerst eens aan de burgers en kijk dan eens verder. Geen goederenvervoer over het bestaande spoor, alleen via de Betuweroute en verder via het water.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.