goederentrein, Betuweroute

Spoorgoederenvervoerders en ProRail ruziën over tariefsverhoging

De spoorgoederenvervoerders hebben een conflict met ProRail over de gebruikersvergoeding voor het spoor. ProRail wil de gebruikersvergoeding in 2015 met 30 procent verhogen. “Dit staat haaks op het Aanvalsplan spoorgoederenvervoer, een van de bouwstenen van de Lange Termijn Spooragenda”, aldus directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer. In het aanvalsplan staat dat de concurrentiepositie van de spoorgoederenvervoerders moet worden verbeterd. Met het verhogen van de tarieven wordt juist het averechtse bereikt, aldus de directeur. KNV heeft daarom het overleg met ProRail over de gebruikersvergoeding van 2015 stopgezet.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stuurde vrijdag de Lange Termijn Spooragenda deel 2 naar de Tweede Kamer. Daarin staat ook het Aanvalsplan spoorgoederenvervoer dat als doel heeft de technische en administratieve belemmeringen die de toegang tot het Nederlandse spoor duurder maken, weg te halen. Toet: “Hoe kun je dit nu schrijven en tegelijkertijd de gebruikersvergoeding met 30 procent verhogen? Dat staat haaks op elkaar.” KNV vreest dat internationale transportbedrijven sneller zullen uitwijken naar België of Duitsland als het vervoer per spoor daar goedkoper is dan in Nederland.

Lastenverzwaring

ProRail is niet op eigen initiatief met de tariefsverhoging gekomen. Dit komt voort uit een lastenverzwaring van het kabinet Rutte I, dat vanaf 2015 een extra opbrengst van 50 miljoen euro op de gebruikersvergoeding voor het spoor inboekte. Dat betekent een lastenverzwaring van 5 miljoen euro voor de spoorgoederenvervoerders. In de tussentijd heeft het ministerie echter samen met de spoorsector het Aanvalsplan opgesteld om de concurrentiepositie van de goederenvervoerders te verbeteren.

Staatssecretaris Wilma Mansveld pleitte vrijdag bij de presentatie van de LTSA 2 voor tariefsdifferentiatie. “De tariefsverhoging van het gebruik van het spoor voort komt uit wat er eerder door het kabinet is gesteld. ACM vindt dat de gebruikersvergoeding anders berekend zou moeten worden. Ik vind dat er tariefsdifferentiatie moet komen. Daarbij zou je kunnen denken aan spits- en daldifferentiatie en duurzaamheidscriteria. Ik denk dat het goederenvervoer daarmee aantrekkelijker kan worden gemaakt.”

Tariefsdifferentiatie

Toet: “Het is mogelijk om tariefsdiffentiatie in te voeren, maar de vraag is hoe dat wordt toegepast. Tariefdifferentiatie moet geen eufemisme zijn voor prijsverhoging. Het gemiddelde tarief dient hetzelfde te blijven, maar kan soms hoger of lager uitvallen.”

De directeur wijst erop dat de kwaliteit van het Nederlandse spoor op het moment te wensen overlaat vanwege diverse verstoringen. “Als er nu een beter product wordt geleverd, dan kan ik me nog voorstellen dat de prijs omhoog gaat. Dat is echter niet het geval.”

Debat Tweede Kamer

KNV Spoorgoederenvervoer heeft het overleg over de tariefsverhoging met ProRail afgebroken in afwachting van de kabinetsplannen voor het spoor. Op 15 april is er een debat in de Tweede Kamer over de Lange Termijn Spooragenda deel 2.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorgoederenvervoerders en ProRail ruziën over tariefsverhoging”

Jules Zollner.|03.04.14|11:28

Zeer interessante materie.
Toch liggen er geen “macro-economische verkenningen” aan ten grondslag,
op grond waarvan de concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer
in kaart gebracht zou kunnen worden,

ten opzichte van de buitenlandse concurrentie:
Antwerpen-Weert-Roermond-Vlodrop-Mönchengladbach-Duisburg-Dortmund (IJzeren Rijn) en
Antwerpen-Hasselt-Luik-Maastricht-Heerlen-Aken-Keulen-Frankfurt-Kiev

naar aanleiding van gigantische overslag-terminal schip-trein in aanbouw Luik.
.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.