Gsm, mobiele telefoon, trein

Rechter: spoorvervoerders niet-ontvankelijk in zaak gsm-frequenties

Zes spoorvervoerders zijn door Agentschap Telecom terecht als niet-belanghebbend aangemerkt bij de uitgifte van gsm-frequenties voor het 4G-netwerk. Dat heeft de rechter bepaald. De spoorvervoerders spanden een rechtszaak aan omdat zij vrezen dat de veiligheid op het spoor in gevaar komt doordat de nieuwe frequenties dichtbij het communicatiesysteem voor het spoor GSM-R liggen. Volgens directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer heeft de uitspraak weinig invloed op de voortgang van deze kwestie, omdat diverse partijen al geruime tijd samen werken aan een oplossing voor deze problematiek.

De rechter oordeelde dat de spoorvervoerders geen rechtstreeks belang hebben, omdat zij een contractuele relatie met ProRail hebben, de beheerder van het GSM-R communicatienetwerk. De spoorvervoerders KombiRail, Strukton Rail, NS, ERS Railways, Husa Transportation en DB Schenker Rail, die de rechtszaak hadden aangespannen, kunnen daarom niet opkomen tegen een besluit dat hen niet rechtstreeks raakt.

Uitspraak

De uitspraak van de rechter heeft volgens Toet weinig invloed op de voortgang van deze kwestie, omdat verschillende partijen al sinds 2013 met elkaar samenwerken om een technische oplossing te vinden voor mogelijke verstoringen in het communicatiesysteem voor het spoor. De spoorvervoerders hadden voorgesteld om de rechtszaak op te schorten vanwege het overleg tussen diverse partijen, maar Agentschap Telecom zou de rechtszaak toch door hebben willen zetten.

De vervoerders, ProRail en Agentschap Telecom zijn in 2013 een overleg gestart om naar oplossingen te zoeken. In datzelfde jaar startte TNO ook een onderzoek naar de gsm-frequenties. Daarnaast bracht de Railway Agency op Europees niveau kennis bij elkaar over dit thema.

Oplossingen

Inmiddels zijn er een aantal oplossingen gevonden. Toet: ”De telecomproviders moeten bij het plaatsen van de masten en met het zendvermogen rekening houden dat er geen verstoringen in de frequenties optreden. Verder moeten in de treinen filters komen of radio-apparatuur met bepaalde technische specificaties.”

De Nederlandse overheid is met de vervoerders overeengekomen dat een deel van de kosten van de nieuw te installeren radio-apparatuur wordt vergoed. De voorkeur gaat volgens Toet uit naar de installatie van radio-apparatuur, omdat de filters problemen kunnen opleveren voor de interoperabiliteit. Toet: ”De filters voldoen nog niet aan de Europese specificaties, dus het kan zijn dat dit over de grenzen problemen oplevert. Dit is niet het geval als je kiest voor andere radio’s.”

Gsm-frequenties

De spoorsector trok twee jaar geleden al aan de bel bij de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu over dat de uitgave van de nieuwe gsm-frequenties mogelijk tot verstoringen zouden leiden met het communicatiesysteem GSM-R. De telecomautoriteit ging toch door met de veiling van de frequenties, die de Nederlandse staat 3,8 miljard euro opleverde.

De spoorvervoerders stapte in april 2013 naar de rechter over de uitgifte van gsm-frequenties voor het 4G-netwerk. Dit deden zij omdat het ministerie van Economische Zaken het bezwaar dat zij eerder maakten tegen de uitgifte, niet ontvankelijk verklaarde.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Rechter: spoorvervoerders niet-ontvankelijk in zaak gsm-frequenties”

Frederick Gerards|19.03.14|16:25

Het gaat hier meer om dukaten van de frequenties, dan om veiligheid. Ik heb het gevoel dat de rechter zich daar meer door heeft laten leiden.

Aan de andere kant, het gerecht heeft feitelijk gezegd dat de spoorwegbedrijven geen partij zijn als het gaat om veiligheid. Daar kunnen de vervoerders leuke dingen mee doen.

De overheid komt er vanzelf achter dat ERTMS Level 2 treinen ‘onverklaarbaar’ tot stilstand komen door dit soort geneuzel. Eigen schuld, dikke bult zeggen we dan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.